با ده نوع رایج سرقت ادبی آشنا شوید

سرقت ادبی

 

 

بهترین نرم افزارهای بررسی سرقت ادبی

 

آشنایی با انواع سرقت ادبی و رفع این مشکل

 

 

ثبت سفارش پارافرایز

 

 

با ده نوع رایج سرقت ادبی آشنا شوید

 

در مورد سرقت ادبی چه می‌دانید؟ شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند به سرقت بردن هر گونه متن ادبی از نویسنده آن است. شاید بشود گفت بله اما تعریف دقیق آن چیست؟

 

در واقع، سرقت ادبی همان دزدی محتوا است که آن محتوا یک شخص دیگر در گوشه‌ای از دنیا در رابطه با موضوعی تولید کرده است و می‌‌تواند شامل هر نوع محتوا نظیر متن، ویدئو، صدا و موارد دیگر باشد.

 

سرقت ادبی همچنین در زمینه‌های علمی و دانشگاهی نیز رخ می‌دهد و می‌تواند اثرات زیادی در این زمینه داشته باشد. این نوع از سرقت در زمینه علمی سرقت علمی یا Plagiarism نام دارد. در این محتوا سعی داریم در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

ترجمه متن

 

انواع سرقت علمی

 

همه موارد سرقت علمی و ادبی که نکته مشترک دارند و آن استفاده و نفع بردن از محتوایی که کسی دیگری نوشته است. بنابراین، این کار آنچه از تعریفش پیداست کار غیراخلاقی و ناصحیح است. باید خاطرنشان کرد که در مواقعی ممکن است سرقت ادبی به صورت سهوی رخ بدهد و عمدی در آن نباشد.

 

در حوزه علمی و دانشگاهی نمی‌توان از یافته‌های یک محقق استفاده کرد و طبق نتایج و آمار مطالعه آن شخص، یک مقاله علمی تولید کرد. به همین خاطر مجلاتی که یافته‌های علمی را منتشر می‌کنند شدیداً روی این موضوع حساس هستند و همه مطالب را از نظر سرقت ادبی بررسی می‌کنند. در صورت محرز شدن سرقت ادبی، مجازات سنگینی را برای مسئول مطلب در نظر می‌گیرند.

 

 به طور کلی سرقت ادبی را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

 

1. دزدی و استفاده از (عقاید یا نوشته‌های دیگری) برای خود.

 

2. تصاحب قسمت‌ها یا ایده‌هایی از (دیگری) و استفاده از آنها به عنوان برای خود».

 

به زبان ساده، دانشجو وقتی از کار شخص دیگری کپی می‌کند و آن را به نام خودش معرفی می‌کند، سرقت ادبی می‌کند. فرقی نمی‌کند که دانشجو از یک نویسنده حرفه‌ای، یک استاد، یک همکلاسی یا یکی از اعضای خانواده کپی کند. هنوز هم سرقت ادبی است. همچنین مهم نیست که دانشجو از نوشته‌های موجود در اینترنت، در یک کتاب یا مجله، در یک کتاب درسی، روی یک اسلاید بالا یا در کاغذ دوستش کپی کند. این‌ها فقط منابع مختلف سرقت ادبی هستند. همچنین مهم نیست که دانشجو از کتاب درسی یا سخنرانی که دانشجو حفظ کرده است، نوشته را کپی کند. این هنوز سرقت ادبی است.

 

چرا سرقت ادبی کار درستی نیست؟

 

سرقت ادبی نوعی دزدی است: دزدیدن نوشته‌های یک شخص به معنای دزدیدن عقاید و نتایج آن شخص است. سرقت ادبی صادقانه نیست: ارسال مقاله سرقت شده به این معناست که به دروغ ادعای انجام کار شخص دیگری را داشته باشید. کپی کردن نوشته‌های شخصی واقعاً درک محتوا را دشوار می‌کند و فرصت گفتگوی آکادمیک واقعی بین دانشجو و استاد را از بین می‌برد.

 

چگونه می‌توان سرقت ادبی را از بین برد؟

 

اگر همیشه نظرات خود را با کلمات خود بیان کنید، سرقت ادبی رخ نخواهد داد. اگر از نظرات دیگران استفاده می‌کنید حتما منبع آن را مشخص کنید. راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند از اشکال ظریف‌تر سرقت ادبی جلوگیری کنید:

 

راهکار اول: هنگام استفاده از منابع الکترونیکی مانند اینترنت، «کپی و پیست» نکنید. در عوض، ایده‌های مرتبط را با کلمات خود خلاصه کنید و حتما منبع (یعنی آدرس وب‌سایت) را برای استناد یادداشت کنید.

 

راهکار دوم: از منابع چاپی مانند کتاب‌ها کپی نکنید. در عوض، ایده‌های کلیدی را با کلمات خود ترسیم کنید، و حتما منبع و شماره صفحه را برای استناد یادداشت کنید.

 

راهکار سوم: اگر با یک یا دو جمله روبرو می‌شوید که ایده‌ای را به خوبی بیان می‌کند و دوست دارید آن را در متن خود داشته باشید حتما از گیومه‌ها و نقل‌قول‌ها استفاده کنید.

 

در ادامه در مورد انواع سرقت ادبی به جزییات بیشتر می‌پردازیم. 

 

ویرایش فنی و علمی

 

سرقت ادبی مستقیم

 

در این نوع از سرقت ادبی، استفاده کامل از محتوای نویسنده دیگر به نفع و نام خود است. ممکن از تغییرات جزئی در آن محتوا به وجود بیاید، اما ایده اصلی و نتیجه یکسان است. بنابراین، یک نوع سرقت ادبی اتفاق افتاده است.

 

این نوع سرقت در حیطه علم و دانشگاهی بسیار ناپسند بوده و حتی توبیخ شدید در پی دارد. اگر محتوای به سرقت رفته شامل حق کپی‌رایت باشد ممکن است عواقب حقوقی نیز به دنبال داشته باشد.

 

نقل‌قول بدون رفرنس دهی

 

اگر در مقاله خود نقل‌قول‌ها را به درستی ذکر کرده باشید، مشکلی نخواهد بود. پارافرایز کردن مقاله هم به خودی خود سرقت ادبی محسوب نمی‌شود. اما اگر منابع مختلفی را بخوانید، برخی از نکات کلیدی آن را بیرون بیاورید و بعد آنها را بازنویسی کنید، به صورتی که انگار ایده‌ خودتان است، سرقت ادبی به حساب می‌آید. بنابراین، حتما ایده‌های دیگران را در بخش منابع ذکر کنید.

 

بنابراین، می‌بینید که با رفرنس دهی صحیح می‌توان از این نوع از سرقت ادبی به راحتی جلوگیری کرد.

 

سرقت ادبی از محتواهای قبلی خود

 

این اتفاق در صورتی می‌افتد که مقاله‌ای که قبلاً در مجله‌ای منتشر کردید را به مجله یا جایی دیگر برای انتشار بدهید. چون این مقاله قبلاً منتشر شده، دیگر کار جدید و قابل انتشاری نیست.

 

همیشه در نوشتن مقالات خود دقت کافی داشته باشید. استفاده کردن از عبارات و اشاره کردن به بخش‌هایی از مقالات قبلی به صورت تکراری کار درستی نیست و سرقت ادبی محسوب می‌شود. پس حتما رفرنس دهی کنید.

 

سرقت ادبی ناخواسته

 

بعضی وقت‌ها، شما ممکن است ندانید که در حال سرقت ادبی هستید. مثلاً رفرنس دهی را به خوبی رعایت نکردید، از متن آثار قبلی خود استفاده می‌کنید و رفرنس دهی نمی‌کنید یا به‌طور سهوی از نتایج دیگران الهام می‌گیرید و نتیجه بسیار شبیه به هم می‌شود.

 

بنابراین، حتما با سرقت ادبی به خوبی آشنا شوید و از آن جلوگیری کنید. شناخت حساسیت‌های هر دانشگاه و مجلات بسیار به شما کمک می‌کند.

 

 سرقت ادبی با کپی پیست کردن متن

 

سرقت ادبی با کپی پیست متن از متون مختلف مشابه بازنویسی و پارافریز است. در این روش یک محتوا از ترکیب جملات مختلف از متون مختلف ایجاد می‌شود. برای انجام این کار نیاز به زمان و مطالعه زیادی هست، اما نرم‌افزارهای بررسی سرقت ادبی می‌توانند به راحتی آن را تشخیص دهند. بنابراین، هرگز این کار را انجام ندهید.

 

سرقت ادبی موزاییکی

 

سرقت ادبی موزاییکی تا حدود شبیه به سرقت ادبی با کپی پیست کردن متن است که در آن، عبارات و جملات دیگران را به محوی بازنویسی می‌کنید که گویی خودتان ایده اصلی آن را خلق کردید. این کار نیز بسیار ناپسند است.

 

در سرقت ادبی موزاییکی، سارق ادبی با مهارت تمام از محتوای دیگران استفاده می‌کند و آنها را جوری تلفیق می‌کند که نویسنده اصلی هم متوجه ماجرای سرقت نمی‌شود.

 

پرداخت پول به دیگران برای تولید محتوا

 

پرداخت پول به دیگران برای تولید محتوا هم نوعی سرقت ادبی است. در این روش شما به شخصی دیگر پول می‌دهید و او برای شما می‌نویسد. این کلمات متعلق به شما نیستند و به نوعی به سرقت رفته‌اند. فرقی نمی‌کند که پول آن را پرداخت کرده‌اید و یا آن شخص مطلع است که از مطالبش استفاده می‌شود، در هر حال، این کار سرقت ادبی است.

 

با همه تفاسیر شما با پرداخت پول و سفارش تولید محتوا خود را درگیر یک سرقت ادبی کرده‌اید.

 

سرقت ادبی قرضی

 

شاید این نام ایده‌ای به ذهن نیاورد که یعنی چه، اما خیلی اتفاق می‌افتد. وقتی پروژه‌ای را از هم‌کلاسی خود می‌گیریم تا در کلاس خودمان تحویل بدهیم، سرقت ادبی کرده‌ایم.

 

معمولاً دانشجویان برای پیشبرد پروژه‌های دانشجویی‌ از این نوع سرقت‌های ادبی استفاده می‌کنند. شاید در همان حد مشکل بزرگی به وجود نیاورد، اما در موقعیت‌های جدی‌تر مانند چاپ مقاله در ژورنال‌های داخلی و خارجی چنین کاری ممکن نیست و سریع به عنوان سارق ادبی شناسایی خواهید شد.

 

 سرقت ادبی در همکاری

 

گاهی اوقات ممکن است یک مقاله توسط چند نفر تهیه شود و همه در آن تحقیق سهیم باشند. در صورتی که یک نفر از آن مجموعه کل تحقیق را به نام خود ثبت کند و نامی از بقیه نیاورد مرتکب به سرقت ادبی شده است.

 

این سرقت ادبی هم غیراخلاقی و هم به‌شدت ناجوانمردانه است. وقتی یک تحقیق به صورت گروهی انجام می‌شود، همه در نتیجه و موفقیت‌های آن سهیم هستند و کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت داشته باشد.

 

 سرقت ادبی چارچوبی

 

این مورد از سرقت ادبی بسیار پیچیده است و ممکن به نظر دزدی محسوب نشود، اما می‌شود. سرقت ادبی چارچوبی یعنی استفاده از چارچوب عینی مقاله و محتوای شخصی دیگر برای ارائه محتوای خود. شاید بگویید که محتوای چارچوب متفاوت است اما استفاده از بستر قبلاً فراهم شده برای اجرای ایده‌های خود نوعی سرقت ادبی است.

 

 بررسی سرقت ادبی

 

سرقت ادبی یا سرقت علمی عواقب جدی و خطرناکی به دنبال دارد. نرم‌افزارهای هوشمند و قدرتمندی در این زمینه طراحی شده‌اند که قادرند این نوع سرقت را دقیق و به راحتی تشخیص دهند. در صورت احراز سرقت ادبی در محتوای مقاله شما، ممکن است مقاله شما در مجله ریجکت شود و شما فرصت ارائه مقاله در مجله موردعلاقه‌تان را از دست بدهید و حتی ممکن است دیگر نتوانید مقاله‌ای در آن مجله منتشر کنید.

 

بماند که زحمات شما به نتیجه باقی می‌ماند و زمان زیادی را نیز از دست می‌دهید و این کار در پیشبرد اهداف و پیشرفت‌های شما خدشه وارد می‌کند.

 

همان‌طور که گفته شد، نرم‌افزارهای مختلفی برای بررسی سرقت ادبی وجود دارند که آشنایی با آنها برای شما سودمند است. اگر نویسنده یک مقاله هستید و می‌خواهید مقاله خود در مجلات داخلی و خارجی سابمیت کنید یا مقاله‌ای نوشتید و می‌خواهید از اصالت اطلاعات موجود مطمئن شوید، بهتر است با نرم‌افزارهای مؤثر در این حوزه آشنا باشید تا از بهترین‌ها برای شناسایی سرقت ادبی استفاده کنید.

 

سازوکار این نرم‌افزارها به این صورت است که متن شما را با پایگاه داده‌ خود که شامل مقالات و محتواهای دیگر است مقایسه می‌کند و میزان شباهت جملات شما را با جملات منتشر شده اعلام می‌کند. همچنین مقالاتی که در آن شباهت رخ داده به شما معرفی می‌کند. هر چه این پایگاه داده قوی‌تر و جامع‌تر باشد نتایج معتبرتر خواهد بود.

 

نرم‌افزار ترنیتین (Turnitin)

 

نرم‌افزار ترنیتین یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که در حوزه شناسایی سرقت ادبی وجود دارد. این برنامه کاربردی دارای پایگاه داد  قدرتمندی است و مقالات متعدد و معتبر انتشار یافته بسیاری در آن وجود دارند.

 

این نرم‌افزار به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و در منابعی که در سطح اینترنت وجود دارد جستجو می‌کند، با ‌دقت بالا به شما اعلام ‌کند که کدام بخش‌های مقاله و محتوای‌ شما با مقالات منتشر شده شباهت دارد.

 

یکی از انواع سرقت ادبی که در بالا به آن اشاره شد، سرقت ادبی ناخواسته است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از سابمیت مقاله خود به یک ژورنال معتبر، از نرم‌افزاری مثل ترنیتین استفاده کنید تا مطمئن شوید که متن شما سرقت ادبی نداشته باشد.

 

از آنجاییکه این قبیل نرم افزار اشتراک ماهیانه و سالیانه بالا و به دلار دارند، شاید خرید آن برای دانشجویان کار به‌صرفه‌ای نباشد. با توجه به تحریم‌ها و مشکلات پرداخت بین‌المللی، ممکن است دسترسی به این نوع نرم افزارها برای همه به راحتی امکان‌پذیر نباشد. راهکار خوبی که به دانشجویان برای بررسی سرقت ادبی کمک کند، استفاده از خدمات مؤسساتی مانند برناترجمه است.

 

برناترجمه خدمات بسیار متنوعی را در زمینه ترجمه، ویرایش و پارافرایز ارائه می‌کند. در زمینه بررسی سرقت ادبی نیز از نرم افزار ترنیتین استفاده می‌کند. این اشتراک سالیانه توسط برناترجمه پرداخت می‌شود و دانشجویان می‌توانند هر وقت که نیاز داشتند از آن استفاده کنید و بررسی سرقت ادبی متن خود را با یک هزینه بسیار ناچیز در مقایسه با هزینه اصلی انجام بدهند.

 

کارشناسان مجرب در برناترجمه با این نرم‌افزار به‌خوبی آشنا هستند و راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند به شما در زمینه بررسی سرقت ادبی کمک کنند.

 

رفع سرقت ادبی

 

 خدمات بازنویسی و پارافریز

 

اگر به‌کمک نرم‌افزارهایی مانند ترنیتین بخش‌های مشابه مقاله خود را شناسایی کردید، چه باید بکنید؟

 

راهکار مهم این امر، پارافریزکردن و بازنویسی متن مقاله به منظور رفع سرقت ادبی یا پلاجیاریسم است. اگر می‌خواهید متهم به سرقت ادبی نشوید، بخش‌های مشابه مقاله شما توسط نرم‌افزارهای مجلات مشخص نشود، لازم است به سراغ بازنویسی و اصطلاحاً پارافریزکردن آن بخش‌ها بروید. با نوشتن دوباره بخش‌های مشابه به زبانی دیگر و اصلاح رفرنس دهی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 

باید خاطرنشان کرد که بازنویسی متن و پارافریز مقاله علی‌الخصوص به زبان انگلیسی مهارت، تجربه، تخصصی و دانش زیادی می‌خواهد. این خدمات هم در برناترجمه ارائه می‌شوند و تجربه کاری چندین چند ساله در این زمینه می‌توانید به آنها در زمینه بازنویسی و پارافریز مراجعه کنید.

 

برناترجمه سعی کرده است در سال‌های فعالیت خود روی خدماتی که ارائه می‌دهد مانند ترجمه و ویرایش به خوبی تمرکز نماید و اکثریت مراجعان خود را خرسند نگه دارد.

 

سابقه کار طولانی، همکاری افراد متخصص و مدیریت درست و اصولی در مجموعه از عوامل موفقیت این مجموعه در ارائه خدماتش است. اگر قصد دارید مقاله خود را برای انتشار در مجلات خارجی آماده کنید، می‌توانید از خدمات متنوع برناترجمه مانند بررسی سرقت ادبی، پارافریز و بازنویسی، ویرایش و ترجمه تخصصی کمک بگیرید.

 

همکاران ویراستار در برناترجمه معمولاً سابقه کار بالایی دارند و در کار خود حرفه‌ای هستند. پس به راحتی می‌توانید به برناترجمه اعتماد کنید. برناترجمه می‌تواند در مسیر نگارش و تکمیل مقاله علمی‌تان به شما کمک‌ کند و خدمات گوناگونی از جمله خدمات پارافرایز تخصصی به شما ارائه دهد.

 

 

بررسی سرقت ادبی با نرم‌افزار Turnitin در برناترجمه

 

این روزها به دلیل افزایش مطالعات و موضوعات مشابه در تحقیقات و مطالعات علمی، احتمال رخ دادن سرقت ادبی در متون به شدت افزایش پیدا کرده است. اگر اصول نگارش صحیح مقالات و استفاده درست از نتایج دیگران و رفرنس دهی در مقالات را ندانید، متحمل مجازات کوچک و بزرگ زیادی خواهید شد و فرصت چاپ مقاله خود را در مجلات علمی معروف از دست خواهید داد.

 

نرم‌افزارهایی مانند ترنیتین (Turnitin) می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند و متون و مقالات شما را با مقالات و متون دیگر بررسی کنند و شما را از میزان مشابهت با آنها آگاه سازند. اکثر ژورنال‌های معتبر هم به دلیل پایگاه داده قوی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

 

اگر دوست دارید که خیلی سریع و فوری میزان مشابهت متن خود را بررسی کنید و با خیال راحت آن را به ژورنال موردنظر خود ارسال کنید بهتر است از این نرم افزار استفاده کنید. برناترجمه اشتراک سالیانه این نرم افزار را پرداخت کرده است و به آن دسترسی دارد و به‌راحتی و با هزینه‌ای بسیار کمتر می‌تواند مقالات و متون شما را بررسی کند. منتظر چه هستید؟ سفارش بررسی خود را ثبت نمایید!

با ما گفتگو کنید