رونویسی مصاحبه را به چه طریقی انجام می­دهید؟

رونویسی مصاحبه را به چه طریقی انجام می­دهید؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۱۵

آیا با فرمت مصاحبه­‌ها که اغلب مواقع رونویسی می­شوند آشنا هستید؟ رونویسی مصاحبه­ بخش مهمی از کارهای روزنامه­‌نگاران، محققان و غیره را تشکیل می­دهند. چندین روش مختلف برای رونویسی وجود دارد و در مقاله حاضر هم در رابطه با نحوه رونویسی مصاحبه به گونه­‌ای می­پردازیم که تا حد امکان مانع از دور شدن و انحراف از مطالب اصلی و بروز اشتباه شود و کار به طریقی حرفه­ای انجام شود. در ادامه بدان خواهیم پرداخت!

 

رونویسی مصاحبه به چه طریقی صورت می­گیرد؟

 

معمولاً طی انجام مصاحبه­‌ها، مکالمات ضبط می­شوند و سپس، کار رونویسی مصاحبه به فردی متخصص و آگاه در این باره سپرده می­شود که قادر به انجام رونویسی به چندین روش مختلف خواهد بود.

 

نخستین گام گوش دادن به مکالمه‌­ای می­باشد که ضبط شده است و کار بعدی مکتوب نمودن روی کاغذ و تبدیل آن به مطالب نوشتاری است. از سوی دیگر، اغلب متخصصان از نرم‌افزار رونویسی خاصی برای افزایش کارایی بهره می­گیرند که البته در رعایت و توجه به مهلت­‌هایی به آنها کمک می‌کند که توافق نموده­اند.

 

اولین قدم گوش دادن به صدا است که سپس به مطالب نوشتاری تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، متخصصان اغلب از نرم‌افزار رونویسی ویژه استفاده می‌کنند که کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین به آنها کمک می‌کند تا مهلت‌های توافق شده را رعایت کنند.

 

چند نوع رونویسی وجود دارد؟

 

روش‌های مختلفی برای انجام رونویسی مطرح شده­‌اند. با توجه بدین موضوع، ضرورت دارد تا بر دو راه اصلی تأکید شود: رونوشت‌های تحت­ اللفظی و رونوشت‌های ویرایش شده. حال به بررسی موارد استفاده هر کدام می­پردازیم.

 

رونویسی تحت اللفظی

 

رونویسی تحت­ اللفظی در واقع حاصل از بازتاب چیزی است که دقیقاً کلمه به کلمه توسط مصاحبه شونده مورد نظر گفته می­شود. کلماتی که حرف به حرف عیناً رونویسی می­شوند که شامل حروف، مکث و وقفه­‌ها در میان گفتگو، تکرار و حتی بروز اشتباهاتی در تلفظ هم خواهند شد. ممکن است در رونویسی تحت ­اللفظی با برخی اشتباهات در قواعد، ساختار نادرست جملات و غیره مواجه شوید.

 

حال، با وجود چنین مشکلاتی، در چه مواردی و در چه زمانی به کار برده می­شود؟ در هنگامی کاربرد روش رونویسی تحت­اللفظی ضرورت خواهد داشت که متن مصاحبه باید دقیقاً انعکاس بخش تمام مکالمات و نحوه گفتگو باشد؛ که در مورد مصاحبه­‌های در حوزه قضایی و حقوقی، مطالعات روانشناسی توسط روانشناسان و به طور کلی در خصوص هر موقعیتی صادق است که ثبت عینی واکنش مصاحبه شونده ضرورت دارد.

 

رونویسی ویرایش شده یک مصاحبه

 

از سوی دیگر، رونوشت ویرایش شده از جمله رونوشت­‌هایی به شمار می­روند که از فیلتر مصاحبه کننده می­گذرند. بدین ترتیب درمی­یابیم که در این باره، هر گونه اشتباهی همانند موارد فوق­الذکر باید اصلاح شود: همچون کلماتی با تلفظ اشتباه، الفاظ و سایر مولفه­ها و بدین طریق متن نهایی فاقد خطاهای مذکور خواهد بود و به سهولت خوانده می­شود.

 

رونوشت­‌های ویرایش شده برای برخورداری از متنی واضح و بدون اشتباهات دستوری و املایی به کار برده می­شوند؛ اما لازم به ذکر است که امکان تغییر هر بخشی از مکالمه و یا حذف، حتی با وجود برخی از بخش­ها نامربوط، وجود ندارد. رونوشت ویرایش شده محدود به اصلاح رونوشت تحت­ اللفظی است برای درک کامل و خواندن آن به ساده­ترین روش ممکن می­ باشد.

 

اساساً چنین رونویسی در مقالات مجلات یا مستند به کار برده می­شود. همچنین، در مورد جلسات شرکتی متداول است که به دلایلی باید نتایج و گفتگوهای آن­ها منتشر شوند.

 

برخی ابزارهای رونویسی

 

با توجه به مطالب پیشین درمی­یابیم که برای رونویسی اغلب از نرم‌افزاری استفاده می‌شود که انجام سریع کار را میسر خواهند نمود. کاربرد چنین ابزاری در رونویسی خودکار یا انسانی تا حد بسزایی مفید و مؤثر واقع خواهد بود. هر دو نوع رونویسی با هدف خاصی صورت می­گیرند، از این رو به کارآمدترین انواع آن می­پردازیم.

 

ابزارهایی برای رونویسی خودکار

 

چنین ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی و تشخیص گفتار خواهند بود. با بهره­ گیری از آن­ها، امکان آپلود فایل­های صوتی در نرم ­افزار میسر می­گردد که سپس به طور خودکار رونویسی حاصل را به شما ارائه خواهد داد.

 

ابزارهایی برای رونویسی انسانی (یا دستی)

 

رونویسی مصاحبه­‌ها را می­توان با استفاده از ابزار دستی هم انجام داد. از این رو، امکان انجام رونویسی به روش خودکار میسر نخواهد شد و برای تسهیل کار رونویس کننده به کار برده می­شود. چنین ابزاری سبب بهبود کیفیت صدا، گزینه تنظیم سرعت صدا یا افزودن قالب‌­های زمانی خواهند شد. از جمله مزایای اصلی آن هم می­توان به کاهش زمان کار بدون کاستن از کیفیت آن اشاره نمود.

 

رونویسی­‌های خلاصه

 

لازم به ذکر است که از نوع دیگری رونویسی تحت عنوان رونویسی خلاصه نام برده می­شود که در مطبوعات مکتوب و در دنیای شرکت­ها به کار برده می­‌شود.

 

هدف اصلی چنین متونی بیان ایده خاصی است که از سخنان مصاحبه شونده استخراج می­شود و خواننده قادر به شناسایی مهم‌ترین و مرتبط‌ترین نکات مصاحبه خواهد شد. از این رو، برای رونویسی خلاصه مصاحبه به طریقی صحیح، بیان مهم­ترین نکات، همراه با حفظ کلمات اصلی ضرورت دارد که توسط مصاحبه شونده ذکر شده‌­اند.

 

با توجه به هدف مد نظر، روش متفاوتی از رونویسی به کار برده خواهد شد. با این وجود، بی­شک، در پاسخ به سؤال " یک مصاحبه به چه طریقی درست رونویسی می­شود؟" همیشه به "کمک گرفتن از یک متخصص فن ترجمه" اشاره می­گردد.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید