مراقب ایموجی‌­ها و معنای آنها باشید

مراقب ایموجی‌­ها و معنای آنها باشید

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۱۳

ایموجی­‌ها رایج و تبدیل به شکل ساده‌­ای از ارتباط شده‌اند که با کمک نمادی ساده احساسی را نمایش و انتقال می‌دهند.

 

حتی کسانی هستند که باور دارند استفاده از یک زبان ارتباطی انحصاری که به طور کامل از ایموجی­‌ها شکل گرفته است می‌تواند به طور موفقیت­ آمیزی زبان­‌ها را تلفیق کند. اما آیا می‌دانید که همۀ اینها به چه معنا هستند؟

 

ایموجی­‌ها می‌­توانند پیام‌های عجیبی را انتقال دهند

 

ایموجی­‌ها برای اولین بار در دهۀ 1990 در ژاپن ظاهر شدند. آنها به این منظور روشن ایجاد شده بودند که شکل جدیدی از ارتباط را به وجود آورند که در آن نمادی واحد بتواند مجموعه ­ای از احساسات و عواطف را انتقال دهد. یک عکس به اندازۀ هزاران کلمه حرف دارد.

 

به دلیل منشأ آنها، بسیاری از ایموجی­‌ها اشکال محلی یا ژاپنی را نمایش می‌­دهند. شکل سه میمون که گوش‌ها، چشم‌­ها و دهانشان را می‌پوشانند می‌تواند مثالی در این مورد باشد. این اشکال بر ضرب­ المثلی ژاپنی مبتنی هستند که می‌گوید «شر نبین، شر نشنو و حرف شر نزن.» این ضرب المثل مصداق گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک در ایران است.

 

به هر حال، یکی از مشکلات عمده در مورد استفاده از ایموجی­‌ها این است که تفاسیر مختلفی می­ت وان از آنها کرد. هر کسی می‌تواند تفسیری متفاوت و احساس کاملا متفاوتی از آنها داشته باشد. اما ما تنها در مورد برداشت­‌های شخصی از آنها صحبت نمی‌کنیم.

 

این بحث در این مورد است که عدم آگاهی نسبت به معنای یک ایموجی ممکن است منجر به ایجاد سوء تفاهم در یک مکالمه شود. همچنین، اگر با کسی از فرهنگی متفاوت در حال صحبت باشید ممکن است مسائل دیگری بدین خاطر در طول مکالمه به وجود آیند.

 

هر سیستم عاملی ایموجی­‌ها را به صورت متفاوتی نمایش می‌دهد

 

مهم ترین تعارض روشی است که هر ایموجی در صفحه ظاهر می‌شود و اینکه این نمایش چطور با توجه به اپلیکیشن یا سیستم عامل مورد استفاده تفاوت می‌کند. هیچ قانون یا سیستم ثابتی برای کاربرد ایموجی­‌ها وجود ندارد و تنها «قانون واحدی» که شرحی از ایموجی را ارائه می‌دهد اما در مورد نحوۀ نمایش گرافیکی آن توضیحی ارائه نمی­ دهد وجود دارد.

 

بیشترین ایموجی­‌ها مورد استفاده آنهایی هستند که به «اپل» و «واتساپ» تعلق دارند. با این وجود، شایان ذکر است که حتی اگر یک ایموجی را از دستگاه اپل خودتان ارسال کنید، گیرنده ایموجی مربوطه را به شکلی متفاوت در دستگاهش مشاهده خواهد کرد.

 

این نه تنها نمایش گرافیکی ایموجی یا اپلیکیشن را تغییر می‌دهد بلکه کیفیت احساس را با توجه به سیستم عامل نیز دستخوش تغییر می‌کند.

 

در مورد این صورت خندان می‌توانیم به وضوح ببینیم که مفاهیم و احساساتی که ایجاد می‌کند با توجه به سیستم عامل مورد استفاده چقدر متفاوت هستند. در مورد اپل، صورت خندان به نظر می‌رسد برای مفهومی منفی استفاده می‌شود زیرا در حقیقت صورتی است که بیشتر برای نمایش شرایطی دشوار کاربرد دارد تا خوشحال­ کننده. درحالیکه برای دیگر سیستم­ عامل­‌ها همچون گوگل، صورت خندان خوشحالی مطلق را نماد­پردازی می‌کند.

 

استفاده از برخی ایموجی­‌ها در برخی فرهنگ­‌ها خطرناک است

 

ایموجی­‌ها بخشی از زندگی روزمرۀ ما هستند و برناترجمه قصد دارد معانی متفاوت و متعارض ­ترین وضعیت­‌ها را به شما نشان دهد تا بتوانید به راحتی ارتباط برقرار کنید.

 

به عنوانی شکلی گسترده و معمول از ارتباط، تنها تعداد کمی از افراد می‌فهمند که بسیاری از ایموجی­‌ها با وجود ظاهر بی ­آزارشان می‌توانند در فرهنگ­ های دیگر مشکل­ ساز باشند.

 

یکی از شناخته ­شده ­ترین ایموجی­ ها، به ویژه در فیسبوک، ایموجی «لایک (انگشت شست رو به بالا)» است. در بسیاری از کشور­ها غربی این نماد به معنای تأیید چیزی است؛ در حالی که در کشور­هایی مانند تایلند و ایران یک جور فحش تلقی می‌شود.

 

یکی دیگر ایموجی­‌های بحث­ برانگیز نماد «اوکی» است. این نماد نیز به طور گسترده در کشور­های غربی مورد استفاده قرار می‌­گیرد اما در ترکیه و برزیل یک نوع فحش تلقی می­گردد.

 

ایموجی­‌های دیگری نیز وجود دارند که در ارتباط با مفاهیم جنسی مشکلاتی ایجاد کرده ­اند. یکی از این موراد ایموجی «اگپلنت» در زمان استفاده در اینستاگرام و نیز وضعیتی است که در آن دو نفر از یک جنسیت برای هم دست تکان می‌دهند که در کشور­هایی که هم­جنس­گرایی ممنوع است می‌تواند ایجاد مشکل کند.

 

ایموجی‌های یک روز بین‌­المللی نیز دارند

 

هفدهم جولای روز بین‌­المللی ایموجی است. مردم فکر می‌کنند این روزی است که ایموجی­‌ها برای اولین بار به وجود آمدند اما اینطور نیست. نماد تقویم بخشی از کاتالوگ ایموجی­‌ها است. این نماد در هفدهم جولای در نرم افزار اپل ظاهر شد. بنابراین این تاریخ از این روز اخذ شده است که در آن ورود اولین ایموجی به مکالمات جشن گرفته می‌شود.

 

دیگر سیستم عامل­‌ها ایموجی تقویم را برای روز­های دیگری ایجاد کرده ­اند و حتی برخی از آنها در آن ماهی در نظر نگرفته ­اند؛ اما ایموجی مبتنی بر اپل ایموجی ه­ای بود که به عنوان مرجعی برای اغلب ایموجی­ های تقویم استفاده شد.

 

بیشتری استفاده از ایموجی

 

مردم فرانسه بیشترین ایموجی­‌ها را در مکالمات ارسال می‌­کنند

 

بر اساس تحقیق دانشگاه میشیگان، در حدود 247 میلیون پیام در 212 کشور مورد بررسی قرار گرفتند که این تحقیق بیشترین ایموجی مورد استفاده «صورت خندانی که اشک از چشمانش جاری است» بوده است.

 

این تحقیق نه تنها نشان داد که بیشترین ایموجی مورد استفاده در جهان چیست بلکه کشور­هایی که بیشترین ایموجی را برای کاهش زمان مکالمات استفاده می‌کنند را نیز مشخص کرد. فرانسه با استفادۀ حدود 20 درصدی در صدر این لیست قرار دارد درحالیکه آمریکا با 9.2 درصد در رتبۀ دوم است. تفاوت بین رتبۀ اول و دوم کاملا قابل توجه است.

 

اما ما در ایران در چه رتبه­‌ای هستیم؟ ایموجی­‌ها در ایران در پیام­های روزانه که در شبکه­‌های اجتماعی و سایر اپلیکیشن­‌ها ارسال می‌شوند 3.4 درصد از حجم آنها را به خود اختصاص می‌­دهند.

 

بیشترین ایموجی­‌ها مورد استفاده با توجه به کشور مربوطه متفاوت هستند

 

بر اساس تحقیقات، ایرانی‌ها بیشترین تمایل را به استفاده از ایموجی «خنده» دارند و جامعه ایرانی حاضر در شبکه‌های اجتماعی اغلب در مورد مسائل خنده دار بحث می‌کنند.

 

کشور­های دیگر همچون فرانسه، ایتالیا و ژاپن از ایموجی قلب بیشتر استفاده می‌کنند اما هیچک از شکل قلبی مشابه با دیگری استفاده نمی­ کنند. این نیز تفاوت فرهنگی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در مورد فیسبوک، اغلب صورت­‌های خندان همراه با اشک یا صورت­‌های همراه با قلب استفاده می‌شوند. مطمئنا پیام­‌هایی که اغلب در این نوع شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شوند در پاسخ به یک پیام یا پست هستند که می‌­توانند ما را متعجب کرده یا به خنده بیاندازند. بنابراین این نوع پیام­‌ها به سوی استفاده از ایموجی­‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

 

استفاده از ایموجی­‌‌ها آنچنان گسترده شده است که فیلمی در این مورد تولید شده است و حتی می‌توان آنها را به عنوان زبان شخصی در نظر گرفت. برای استفاده صحیح از آنها و جلوگیری از تعارضات فرهنگی ناشی از آنها، وضعیت ایده­آل درک معنای آنها و درک خطر برداشت اشتباه از آنها توسط افرادی از فرهنگ‌هایی است که این ایموجی‌ها را دریافت می‌کنند تا بدین ترتیب از بروز تعارضات ناخواسته جلوگیری شود.        

   

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید