نگارش مقاله پژوهشی به سبک APA: راهنمای جامع

نگارش مقاله پژوهشی به سبک APA: راهنمای جامع

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

آیا تحقیقات خود را انجام داده‌اید و نتایج را گردآوری کرده‌اید؟ آیا احساس می‌کنید که از یک مانع بزرگ در مسیر پژوهش خود عبور کرده‌اید؟ خیر، این تازه اول راه است! گام بعدی انتشار یافته‌هایتان برای رسیدن به دنیای علم است. فرآیند انتشار یک مقاله پژوهشی بسیار پیچیده است و اگر حتی یک جنبه را از دست بدهید، ممکن است با تجدید نظرهای متعدد و رد شدن مقاله مواجه شوید. بنابراین، ضرورت دارد تا از یک سبک نگارش استثنایی پیروی کنید. اینجاست که قالب پژوهشی به سبک APA به کمک پژوهشگران می‌آید.

 

این مقاله به نحوه نگارش آسان یک مقاله پژوهشی به سبک APA و همچنین درک عناصر اساسی این سبک برای نوشتن یک مقاله با فرمت مناسب می‌پردازد تا دریابیم چگونه یک مقاله آکادمیک خوب بنویسیم؟

 

سبک نگارش APA چیست؟

 

«سبک نگارش APA» راهنمای رسمی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) (American Psychological Association) است و به طور گسترده برای ارجاع به منابع در رشته‌های روانشناسی، آموزش و علوم اجتماعی به کار می‌رود. این قالب پژوهشی در صنعت نشر پژوهش کاربرد فراوانی دارد.

 

دانشجویان و پژوهشگران اغلب با قالب‌های مختلف نگارش مقاله سردرگم می‌شوند و الزامات مجلات برای انتشار پژوهش برایشان نامشخص است. بنابراین، بهترین راه برای شروع نگارش یک مقاله پژوهشی، آگاهی از الزامات مجله موردنظر و سپس پیروی از دستورالعمل‌های آن است.

 

هرچند بخش منابع ممکن است به مرور زمان تغییر کند، اما اطلاعات مربوط به سایر بخش‌ها در قالب پژوهشی APA مشابه است و می‌توان برای نگارش یک مقاله پژوهشی نمونه به آن مراجعه کرد.

 

راهنمای نگارش مقاله به سبک APA (ویرایش هفتم)

 

قالب پژوهشی APA با قالب یک مقاله کلاسی، مقاله نگارش خلاقانه، یک مقاله توصیفی یا مقاله مفهومی متفاوت است. در سراسر مقاله، هنگام نوشتن، باید این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید:

 

چیدمان صفحه

 

  • محتوا را تایپ کنید و با فاصله double spacing بر روی کاغذ استاندارد (۸٫۵ × ۱۱ اینچ) با حاشیه ۱ اینچ در همه طرفین قرار دهید.

  • خط اول هر پاراگراف را ۰٫۵ اینچ عقب‌نشینی (indent) کنید.

  • روی هر صفحه، شماره‌گذاری صفحه قرار دهید.

 

فونت

 

می‌توانید از فونت‌های خوانا مانند Times New Roman 12pt، Arial 11pt یا Georgia 11pt استفاده کنید.

 

بخش‌های مقاله پژوهشی APA

 

قالب مقاله پژوهشی APA بر اساس هفت جزء اصلی است: صفحه عنوان، چکیده، مقدمه، روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری، و منابع. بخش‌های یک مقاله به سبک APA به شرح زیر است:

 

صفحه عنوان 

 

عنوان در الگوی نگارش مقاله پژوهشی APA، عنوان باید بین ۱۰ تا ۱۲ کلمه باشد و جوهره مقاله را منعکس کند. پس از نوشتن عنوان، نام خود را به همراه نام دانشگاه ذکر کنید. همچنین، با استفاده از عملکرد «نمایش سربرگ» (View Header) در نرم افزار Word، یک سربرگ صفحه ایجاد کنید. در صفحه عنوان، یک «عنوان کوتاه» قرار دهید که در بالای صفحات مقالات منتشر شده (سمت چپ) و شماره صفحه (سمت راست) در همان سطر ظاهر شود. عنوان کوتاه نباید از ۵۰ کاراکتر، شامل علائم نگارش و فاصله، تجاوز کند. علاوه بر این، می‌توانید از جعبه ابزار برای درج شماره صفحه استفاده کنید، به گونه‌ای که به طور خودکار هر صفحه را شماره‌گذاری کند.

 

چکیده

 

چكيده حاوی حداکثر 120 واژه بوده و در یک پاراگراف با فرمت بلوکی و فاصله‌گذاری double spacing نوشته می‌شود. در این بخش، موضوع پژوهش را در یک یا دو جمله توضیح داده و خلاصه‌ای از روش‌های به‌کاررفته، یافته‌ها و بحث را ارائه نمایید.

 

مقدمه 

 

نوشتن بخش مقدمه در قالب مقاله پژوهشی APA، دشوارترین کار است. یک مقدمه خوب، دانش تجربی در حوزه های مرتبط را به طور انتقادی ارزیابی می کند تا خلا دانش را تعریف کند و هدف مطالعه شما و چرایی انجام آن را بیان نماید. با این حال، چالش این بخش، حفظ علاقه خواننده برای مطالعه کل مقاله است.

 

یک مقدمه خوب، خوانندگان را با مقاله درگیر نگه می دارد. برای نوشتن مقدمه ای جذاب، محققان باید جریان منطقی ایده هایی را معرفی کنند که در نهایت منجر به فرضیه تحقیق می شود. علاوه بر این، هنگام گنجاندن منابع در مقدمه خود، به شرح جزئیات کامل تک تک مطالعات نپردازید. یافته های کلیدی مقاله را خلاصه کنید و به جای نقل قول مستقیم، محتوا را با ادبیات خودتان بیان نمایید. در مقاله سه نکته مهم برای نوشتن یک مقدمه خوب برای یک مقاله آکادمیک، می‌توانید در این رابطه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

روش شناسی 

 

بخش روش شناسی در قالب مقاله پژوهشی APA ساده است. با این حال، پروتکل و الزامات باید به طور دقیق ذکر شوند. هدف این بخش توصیف دقیق مطالعه و آزمایشات شماست، به گونه ای که مشکلی در بازتولید نتایج وجود نداشته باشد و سایر محققان بتوانند روش های شما را به طور مؤثر تکرار کنند.

 

این بخش شامل مواد و/یا دستگاه‌ها و آزمایش‌ها/روش‌ها/پروتکل‌ها می‌باشد. علاوه بر این، رویه‌ها را مختصر و دقیق نگه دارید و برای جلوگیری از تکرار مراحل، بخش ها را با دقت بخوانید.

 

نتایج

 

در این بخش می‌توانید نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های خود را شرح دهید. اگر تحلیل داده‌های شما پیچیده است، این بخش را به زیربخش هایی تقسیم کنید، به طور ایده آل یک زیربخش برای هر فرضیه، و با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و با درج جداول یا نمودارها برای نمایش بصری نتایج، زیربخش ها را شرح دهید. مهمتر از همه، در این قسمت به تفسیر نتایج نپردازید. شما می توانید نتایج را در بخش بحث تفسیر و توضیح دهید.

 

بحث 

 

نتایج در این بخش تفسیر و درک می شوند. بخش بحث به درک بهتر فرضیه تحقیق و قرار دادن نتایج در چارچوب گسترده تر ادبیات حوزه موردنظر کمک می کند. این بخش معکوس بخش مقدمه است، جایی که شما با جزئیات شروع می کنید و درک کلی از موضوعات را توضیح می دهید.

 

در بحث، با خلاصه‌ای از یافته‌های اصلی خود شروع کنید و سپس توضیح دهید که آیا یافته‌های تحقیق شما از فرضیه تان حمایت می‌کند یا خیر. علاوه بر این، می‌توانید توضیح دهید که چگونه ییافته‌های شما یافته های موجود در مورد موضوع را تقویت یا پشتیبانی می کند. نتایج خود را با برخی از منابع ذکر شده در مقدمه مرتبط کنید تا داستانتان را به صورت کامل به هم وصل کنید. همچنین می‌توانید در صورت وجود یافته‌های جالب یا شگفت انگیز در نتایج خود به آنها اشاره کنید. تئوری های دیگری را که می تواند به توجیه نتایج شگفت انگیز شما کمک کند، مورد بحث قرار دهید.

 

محدودیت‌های مطالعه خود را توضیح دهید و به تمام سوالات اضافی که از مطالعه شما ایجاد شده است اشاره کنید. همچنین می توانید به این موضوع اشاره کنید که چه تحقیقات بیشتری باید در مورد موضوع انجام شود و شکاف های دانش در بدنه فعلی تحقیق چیست. در نهایت، ذکر کنید که چگونه نتایج شما می تواند به مسائل کلانتر وجود انسان مرتبط باشد و "تصویر کلی" را برای خوانندگان خود برجسته کنید.

 

منابع

 

فهرست منابع را به ترتیب حروف الفبا ارائه دهید. بین منابع فاصله اضافی نگذارید و همه منابع را با فاصله double spacing تایپ کنید. خط دوم هر مرجع باید تورفتگی داشته باشد. برای نحوه صحیح قالب بندی منابع می توانید به نمونه های (ذکر شده در زیر) مراجعه کنید.

 

بخش های مختلف یک منبع علمی:

 

  • مقاله ژورنالی:
    • تنها حرف اول عنوان مقاله بزرگ نوشته می شود.
    • نام ژورنال و شماره جلد به صورت کج (Italics) نوشته می شود.
    • اگر نام ژورنال چند کلمه ای باشد، حروف اول کلمات اصلی با حروف بزرگ نوشته می شود.

مثال:

Ebner-Priemer, U. W., & Trull, T. J. (2009). Ecological momentary assessment of mood disorders and mood dysregulation. Psychological Assessment, 21, 463-475. doi:10.1037/a0017075

 

  • فصل کتاب:
    • تنها حرف اول عنوان فصل و کتاب با حروف بزرگ نوشته می شود.

مثال:

Stephan, W. G. (1985). Intergroup relations. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology (3rd ed., Vol. 2, pp. 599-658). New York: Random House.

 

کتاب:

مثال:

 

Gray, P. (2010). Psychology (6th ed.). New York: Worth

 

  • جدول:

    • فرمت جداول بسته به اطلاعاتی که می خواهید درج کنید، متفاوت است.
    • شماره و عنوان جدول (به صورت کج) (Italics) را ذکر کنید.
    • جداول می توانند تک یا دو خط فاصله داشته باشند.

 

  • شکل:

    • محورهای x و y را به طور واضح ذکر کنید.
    • زیر شکل، کپشن و توضیح مختصری قرار دهید. توضیح شکل معمولا شامل متغیرها و واحدهای اندازه گیری است.
    • در نمودارهای میله ای از خطای میانگین استفاده کنید و در توضیح شکل به معنای آن اشاره کنید - خطای میانگین نشان دهنده یک خطای استاندارد بالاتر و پایین از میانگین است.

     

     

  • منبع درون متنی:

    • هنگام استناد به منابع، نام نویسندگان و تاریخ انتشار را ذکر کنید.

    • هنگامی که استناد بخشی از جمله است، از واژه "و" استفاده کنید: "طبق گفته جونز و اسمیت (۲۰۰۳)،..."

    • هنگامی که استناد داخل پرانتز نوشته شده، از "&" استفاده کنید: "تحقیقات نشان داده است که آماده سازی می تواند بر رفتار حرکتی واقعی تأثیر بگذارد (Jones & Smith, 2003; Kiley, Bailey, & Hammer, 1999). مطالعات داخل پرانتز باید بر اساس نام خانوادگی نویسنده اول به ترتیب حروف الفبا ظاهر شوند و با نقطه ویرگول از هم جدا شوند."

    • از نقل قول مستقیم تا حد امکان اجتناب کنید، اما در صورت لزوم، به همراه نام و تاریخ، شماره صفحه را نیز ذکر کنید.

    • برای منابع دارای سه نویسنده یا بیشتر، پس از ذکر نام همه نویسندگان، می توانید در ارجاعات بعدی از "و همکاران" استفاده کنید: "کلین و همکاران (۱۹۹۹) دریافتند که..."

    • در عین حال، هنگامی که منبع دارای شش نویسنده یا بیشتر باشد، از نام خانوادگی اولین نویسنده و "و همکاران" در هر بار استناد استفاده می شود.

 

منابع دست دوم:

 

منابع دست دوم، مطالبی هستند که در منبع دیگری مورد ارجاع قرار گرفته اند. در مقالات خود تا حد امکان از استفاده منابع دست دوم خودداری کنید. سعی کنید منبع اصلی را پیدا کرده و آن را مطالعه نمایید، سپس در پژوهش خود به آن ارجاع دهید. با این حال، در صورت ضرورت ارجاع به منبع دست دوم، از شیوه زیر مطابق با مثال به سبک نگارش APA استفاده کنید:

 

نام خانوادگی نویسنده منبع اصلی (به نقل از نام خانوادگی نویسنده منبع دست دوم، سال انتشار) استدلال کرد که...

 

نکته برای نگارش یک مقاله پژوهشی بدون خطا به سبک APA

 

با وجود برخی استثنائات، تا حد امکان از ضمیر اول شخص (I و we) در نگارش استفاده نکنید. از گنجاندن جملات و حکایت های شخصی اجتناب کنید. به استثنای موارد خاص، از زمان گذشته برای نگارش استفاده کنید. از شکل کوتاه شده کلمات (مانند «it doesn’t follow» به جای «it does not follow») استفاده نکنید. از زبان غیرجانبدارانه استفاده کنید - به ویژه در نگارش مقالاتی که موضوعاتی مانند جنسیت، نژاد، قومیت، گرایش جنسی و غیره را شامل می شود، از اصطلاحات مناسب و به روز استفاده کنید. حتما منابع خود را ذکر کنید. تا حد امکان عبارات را با کلمات خود بازنویسی کنید و از نقل قول مستقیم از مقالات منبع خودداری کنید.

 

این مقاله تنها به بخش‌هایی از قالب یک مقاله پژوهشی به سبک APA اشاره می‌کند. قواعد متعددی برای نگارش به سبک APA وجود دارد که پیش از شروع به نوشتن، باید آن‌ها را مطالعه کنید. بسیاری از این قواعد پویا بوده و ممکن است تغییر کنند، بنابراین بهترین کار مراجعه به آخرین ویرایش (ویرایش هفتم) راهنمای نشر APA و بررسی دقیق قالب هر بخش پیش از نگارش مقاله است. در مقاله یازده نکته برای نوشتن یک مقاله آکادمیک استاندارد و تخصصی، به جنبه‌های دیگر این موضوع نیز پرداختیم.

 

آیا برای نگارش مقاله خود از قالب مقاله پژوهشی APA استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را در مورد نگارش مقاله به سبک APA با ما در میان بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید