نگارش آکادمیک به زبان انگلیسی

نگارش آکادمیک به زبان انگلیسی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

تقویت توانایی در نگارش صحیح نقش مهم در تحصیل شما در دانشگاه دارد. به همین جهت، شما باید با انواع نگارش آکادمیک و ساختار متون دانشگاهی آشنا باشید.

 

نگارش آکادمیک عموماً کاملاً رسمی، عینی (غیرشخصی) و فنی است و از زبان معمولی یا محاوره‌ای، مانند انقباضات یا واژگان غیررسمی اجتناب می‌کند. از اشاره مستقیم به افراد یا احساسات خودداری نموده و در عوض بر اشیاء، حقایق و ایده‌ها غیرشخصی و عینی تأکید دارد. غالباً از اصطلاحات و کلمات تخصصی در ین نگارش استفاده می‌شود.

 

رشته‌های دانشگاهی مختلف نیز سبک‌ها و ساختارهای نوشتاری متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برخی از رشته‌ها، مانند علوم انسانی، با پاراگراف‌های طولانی‌تری بیان می‌شوند که شامل جملات موضوعی برای نشان دادن ساختار استدلال شما است. ولی در عضو پاراگراف‌ها در رشته‌های علوم کوتاه‌تر هستند، جملات موضوعی (topic sentences) در آنها استفاده نمی‌شود.

 

برای اینکه یک نویسنده آکادمیک خوب باشید، باید سبک‌ها و ساختارهای خاصی را برای رشته خود و همچنین برای هدف نویسندگی خود بیاموزید. برخی از راه‌های انجام این کار عبارتند از:

 

  • از استاد راهنمای یا هر کسی که این مطالب را از شما می‌خواهد اطلاعات بیشتری بخواهید.
  • شیوه نگارش مقالات دانشگاهی را در معتبرترین مجلات رشته خود مطالعه کنید.
  • به نوشته‌های موفق دیگر دانشجویان در حوزه موضوعی خود مراجعه کنید.

 

زبان رسمی

 

شما می‌توانید با استفاده واژگان منتخب خود، نوشتار خودتان را رسمی‌تر کنید. برای مثال، از واژگان رسمی‌تر استفاده کنید؛ مثلاً somewhat رسمی‌تر از a bit است یا insufficient رسمی‌تر از not enough است. از مخفف‌ها کمتر استفاده کنید؛ مثلاً did not بهتر از didn’t است. از لحن احساسی دوری کنید؛ مثلاً به جای واژگان wonderful یا terrible از کلمات متعادل‌تر مثل helpful یا problematic استفاده کنید. به جای استفاده از نکات مثبت و منفی مطلق، مانند proof یا wrong، از ارزیابی‌های محتاطانه‌تری مانند strong evidence یا less convincing استفاده کنید.

 

زبان عینی

 

اگرچه نوشتن متن آکادمیک انگلیسی معمولاً نیازمند زبان عینی و غیرشخصی است به صورتی که احساسات شخصی در آن دخیل نباشد، اما گاهاً ممکن است مجبور باشید که نظر خود را ارائه دهید (برای مثال، هنگام تفسیر یافته‌ها، ارزیابی یک نظریه، ایجاد یک استدلال و نقد مطالعات دیگر).

 

برای بیان دیدگاه خود و نوشتن به سبک عینی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 

  • به جای تأکید بر افراد یا احساسات خود، بیشتر بر ایده‌ها و نظرها متمرکز شوید. به عنوان مثال، به جای نوشتن I believe the model is valid, based on these findings، بنویسید These findings indicate that the model is valid.
  • از کلمات ارزیابی‌کننده‌ای که بر اساس قضاوت‌ها و احساسات غیر فنی است، پرهیز کنید. به عنوان مثال، از valid یا did not demonstrate به جای amazing یا disappointment استفاده کنید.
  • از ارزیابی‌های قوی و هیجانی پرهیز کنید. برای مثال، به جای Parents who smoke are obviously abusing their children، از Secondhand smoke has some harmful effects on children’s health استفاده کنید.
  • از نگارش محتاطانه استفاده کنید تا فرصتی برای عدم موافقت با دیدگاه‌های خود ایجاد کنید؛ مثلاً، به جای نوشتن I think secondhand smoke causes cancer، از There is evidence to support the possibility that secondhand smoke increases the risk of cancer استفاده کنید.
  • سعی کنید از منابع معتبر در نگارش خود استفاده نمایید تا حمایت‌های معتبرتر و قوی‌تری از دیدگاه شما داشته باشند. برای مثال، به جای نوشتن Language is, in my view, clearly something social، بنویسید As Halliday (1973) argues, language is intrinsically social.

 

رشته‌های دانشگاهی مختلف، نگارش متفاوتی در سبک عینی یا ذهنی دارند. به عنوان مثال، در برخی زمینه‌ها استفاده از اول شخص مثل my view is that... امکان استفاده دارد، اما در زمینه‌های دیگر قابل قبول نیست. به همین خاطر، شما باید به قرارداد مورد استفاده در مقالات منتشر شده در حوزه رشته خود مراجعه کنید.

 

زبان فنی

 

علاوه بر استفاده از زبان رسمی، نوشتار شما باید از ترجمه اصطلاحات تخصصی رشته مورد به خوبی استفاده نماید. به همین منظور، شما باید دامنه لغات و واژگان تخصصی خود را در زمینه رشته مورد نظر خود گسترش دهید. برای انجام این کار، به اصطلاحات استفاده شده توسط استاد راهنما و همچنین مقالات منتشر شده قلی توجه داشته باشید.

 

به معنی اصطلاحات فنی دقت کنید. یک کلمه در یک رشته ممکن است در رشته‌های دیگر معنای متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، discourse یک کلمه تخصصی است که در چندین رشته با معانی مختلف استفاده می‌شود.

 

دسته‌بندی‌ها و کلمات تخصصی رشته خود را هنگام استفاده به خوبی درک کنید تا بتوانید منظور خود را به درستی به خوانندگان نوشته خود انتقال دهید. به عنوان مثال، پیچیدگی های رشته حقوق وجود دارد، مثلاً حقوق به دو نوع common law و statute law تقسیم می‌شود. دانستن این تمایزات به شما کمک می‌کند تا به نوشته‌ها خود ساختار مناسب ببخشید و آن را تخصصی‌تر و تحلیلی‌تر بنویسید.

 

برای مطالعه بیشتر: کلمات و عباراتی که نباید در نوشتن مقالات آکادمیک استفاده کرد

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید