تفاوت ویرایش و پروف ریدینگ مقاله تخصصی چیست؟

تفاوت ویرایش و پروف ریدینگ مقاله تخصصی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۸

ویراستاری مقاله یکی از مراحل مهم آماده‌سازی یک مقاله علمی جهت ارسال به یک مجله معتبر است. در این متن می‌خواهیم چند نکته و راهبرد جهت اصلاح متن یک مقاله به شما ارائه دهیم.

 

آیا ویرایش همان پروف ریدینگ است؟

 

دقیقاً خیر. اگرچه این اصطلاحات اشتباهاً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما ویرایش و پروف ریدینگ دو مرحله متفاوت از فرایند بازبینی یک متن هستند. ماهیت هر دو خواندن متن مقاله است، اما هر کدام بر جنبه‌های مختلف نوشتار تمرکز و از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

 

چه نکاتی به صورت مشترک در ویرایش و پروف ریدینگ رعایت می‌شود؟

 

  • بعد از پایان نوشتن مقاله، به سرعت شروع به ویرایش آن نکنید و کمی زمان بدهید. اگر این کار را نکنید، فرایند ویرایش کندتر و سخت‌تر خواهد شد؛ زیرا جملات به ذهن شما آشنا هستند و ذهن خسته شما نیز تمایل دارد تا زودتر از خطاها عبور کند. متن مقاله خود را برای چند ساعت، چند روز یا چند هفته کنار بگذارید تا ذهن شما از آنچه نوشته‌اید پاک شود. سپس شروع به ویرایش آن کنید. به این صورت، نگاهتان به متن مقاله تازه می‌شود و شما می‌توانید به دقت ببینید که چه نوشته‌اید. کار بهتری که می‌توانید بکنید این است که مقاله خود را به یک دوست بدهید تا آن را مطالعه کند. شخصی که برای اولین بار مقاله را می‌خواند، با نگاهی کاملاً تازه به سراغ متن می‌آید.
  • مشخص کنید که به چه صورت می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا دوست دارید پای کامپیوتر باشد یا به صورت پرینت شده در کاغذ مطالعه کنید و اشکالات را در آن علامت‌گذاری نمایید؟
  • سعی کنید ظاهر متنتان را تغییر دهید. تغییر سایز، فاصله و استایل متن می‌تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند که این متن، متن جدیدی است. این کار به شما کمک می‌کند تا نگاه متفاوتی نسبت به آنچه نوشته‌اید داشته باشید.
  • مکان ساکتی را برای ویرایش متنتان انتخاب کنید. سعی نکنید این کار را جلوی تلویزیون روشن یا در جمع افراد دیگر انجام دهید. جایی را پیدا کنید که بتوانید روی متن تمرکز کنید و حواستان پرت نشود.
  • اگر ممکن بود، ویرایش و پروف ریدینگ مقاله خود را در چندین بازه زمانی کوتاه انجام دهید. اگر بخواهید کل متن را در یک زمان تصحیح کنید، ممکن است تمرکز شما کم شود.
  • اگر زمان کافی ندارید و می‌خواهید اولویت‌بندی کنید حتماً قواعد بسیار مهم ویرایش و پروف ریدینگ را بررسی کنید.

ویرایش یا ادیت

 

ویرایش کاری است که به محض اتمام اولین پیش‌نویس مقاله خود، شروع به انجام آن می‌کنید. در واقع، شما متن پیش‌نویس خود را بازخوانی می‌کنید تا ببینید آیا مقاله به خوبی سازماندهی شده است، آیا انتقال بین پاراگراف‌ها روان است و شواهد شما واقعاً استدلال شما را تأیید می‌کند. شما می‌توانید ویرایش را در چندین سطح انجام دهید:

 

محتوا

در رابطه با محتوا باید بررسی کنید که آیا تمام مواردی که باید به اشاره شود، لحاظ شده است یا خیر؟ یا ادعاهایی که در متن انجام شده است صحت دارد یا خیر؟ یا در صورت نیاز، استدلال لازم را انجام داده است یا خیر؟ یا استدلال انجام شده کامل است یا خیر؟ آیا برای هر ادعا شواهد کافی ارائه شده است یا خیر؟ آیا تمام اطلاعات مقاله شما به هدف کلی نوشتاری شما مرتبط است؟

 

ساختار کلی مقاله

 

در این رابطه، باید دید آیا مقاله شما مقدمه و نتیجه‌گیری مناسبی دارد؟ آیا توضیحات در مقدمه به طور صحیح ارائه شده است؟ آیا مشخص است که هر پاراگراف در بدنه مقاله چگونه با متن شما مرتبط است؟ آیا پاراگراف‌ها به ترتیب منطقی چیده شده‌اند؟ آیا انتقال واضحی بین پاراگراف‌ها انجام داده‌اید؟ یکی از راه‌های بررسی ساختار مقاله این است که پس از نوشتن اولین پیش‌نویس، یک طرح کلی معکوس از مقاله ایجاد کنید.

 

ساختار پاراگراف‌ها

 

آیا هر پاراگراف یک جمله موضوعی واضح دارد؟ آیا هر پاراگراف به یک ایده اصلی می‌پردازد؟ آیا در هر یک از پاراگراف‌های شما جملاتی وجود دارد که نیازمند ادامه آن در پاراگراف بعدی باشد؟

 

شفافیت متن

 

باید بررسی کنید و ببینید که آیا از اصطلاحاتی استفاده کرده‌اید که ممکن است برای خواننده شما نامشخص باشد؟ آیا معنای هر جمله مشخص است؟ آیا مشخص است که هر ضمیر (او، او، آن، آنها، کدام، کی، این و غیره) به چه چیزی اشاره دارد؟ آیا کلمات مناسب را برای بیان ایده‌های خود انتخاب کرده‌اید؟ از به کار بردن کلماتی که در مجموعه واژگان زمینه مقاله شما نیست خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سوءبرداشت شود.

 

سبک یا استایل متن

 

آیا از لحن مناسب (رسمی، غیررسمی، متقاعدکننده و غیره) استفاده کرده‌اید؟ آیا استفاده شما از زبان جنسیتی است مناسب است؟ (ضمایر مذکر و مؤنث مانند he یا she، کلماتی مانند fireman که حاوی «مرد» هستند و کلماتی که برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند فقط برای یک جنسیت صدق می‌کند. برای مثال، برخی افراد تصور می‌کنند که «پرستار» به یک زن اشاره می‌کند.) آیا طول و ساختار جملات خود را تغییر داده‌اید؟ آیا اغلب از ساختار مجهول استفاده می‌کنید؟ آیا نوشته شما حاوی عبارات غیر ضروری زیادی مانند there is، there are، due to the fact that و غیره است؟ آیا کلمات تخصصی مقاله را به صورت بیهوده تکرار کرده‌اید؟

 

رفرنس دهی

 

آیا نقل‌قول‌ها و ایده‌هایی را که از منابع دریافت کرده‌اید به درستی ذکر کرده‌اید؟ آیا رفرنس دهی مقاله شما در قالب صحیح است؟

 

وقتی موارد ذکر شده در مقاله خود بررسی می‌کنید، تغییرات قابل‌توجهی در محتوا و متن مقاله شما ایجاد می‌شود. مراقب الگوهای خطا باشید. اینکه با خطاهای خود آشنا باشید به شما کمک می‌کند، به خصوص اگر در حال ویرایش یک فایل بزرگ مانند پایان‌نامه هستید. هنگامی که یک الگو را شناسایی کردید، می‌توانید تکنیک‌هایی را برای شناسایی و تصحیح نمونه‌های بعدی آن ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که اغلب در هر پاراگراف در مورد چندین موضوع مجزا بحث می‌کنید، می‌توانید مقاله خود را مرور کنید و زیر کلمات کلیدی هر پاراگراف خط بکشید، سپس پاراگراف‌ها را بشکنید تا هر یک فقط روی یک ایده اصلی تمرکز کنند.

 

پروف ریدینگ

 

پروف ریدینگ آخرین مرحله از فرآیند ویرایش مقاله است که روی اشتباهات سطحی مانند غلط املایی، اشتباهات در دستور زبان و خطا در نقطه‌گذاری تمرکز می‌کند. پروف ریدینگ همیشه بعد از اتمام مراحل قبلی ویرایش انجام می‌شود.

 

چرا باید پروف ریدینگ انجام دهیم؟ آیا اینکه محتوای متن ما به اندازه کافی گویا باشد کافی نیست؟

 

محتوا مهم است، اما خواه ناخواه، شکل ظاهری یک مقاله بر نحوه قضاوت دیگران تأثیر می‌گذارد. وقتی برای ارائه ایده‌های خود سخت تلاش کرده‌اید، دوست ندارید خطاهای ظاهری توجه خواننده‌تان را از آنچه می‌گویید منحرف کند. این کار ارزش این را دارد که توجه خوانندگان را نسبت به ایده‌های خود بیشتر جذب کنید و تأثیر خوبی روی آنها داشته باشید.

 

اکثر افراد تنها چند دقیقه را به پروف ریدینگ اختصاص می‌دهند و فکر می‌کنند که تمام خطاها را برطرف کرده‌اند؛ اما بازخوانی سریع و گذرا، به خصوص پس از اینکه به مدت طولانی و سخت روی یک مقاله کار کرده‌اید، معمولاً چیزهای زیادی را از دست می‌دهد. بهتر است با یک برنامه مشخص کار کنید که به شما کمک می‌کند به طور سیستماتیک انواع خاصی از خطاها را جستجو کنید.

 

مطمئناً این کار کمی زمان اضافی می‌برد، اما در نهایت نتیجه می‌دهد. اگر روش مشخصی برای یافتن خطاها در مقاله خود داشته باشید، نیاز به ویرایش در مراحل بعد را کاهش خواهید داد و این باعث می‌شود که کل فرآیند نوشتن کارآمدتر شود.

 

سعی کنید مراحل ویرایش و پروف ریدینگ را از هم جدا نگه دارید. بهتر است در مراحل اولیه ویرایش، به دنبال علائم نگارشی، دستور زبان و املا نباشید. اگر نگران املای یک کلمه یا قرار دادن کاما باشید، نمی‌توانید روی ایجاد ارتباط بین ایده‌ها تمرکز کنید.

 

فرایند پروف ریدینگ

 

شاید شما قبلاً از راهبردهای ذکر شده استفاده کرده باشید. سعی کنید تاکتیک‌های مختلف را آزمایش کنید تا سیستمی را پیدا کنید که به خوبی برای شما کار کند. نکته مهم این است که فرآیند را سیستماتیک و متمرکز کنید تا در کمترین زمان تا بیشترین خطاها را پیدا کنید.

 

  • فقط به غلط املایی تکیه نکنید. این کار شاید مفید باشد اما باعث برطرف کردن همه خطاها نمی‌شود. غلط‌گیرهای املا دامنه واژگان محدودی دارند؛ بنابراین برخی از کلماتی که به صورت غلط املایی نشان داده می‌شوند ممکن است واقعاً در حافظه آنها نباشند. علاوه بر این، غلط‌گیرهای املا ممکن است کلماتی که به صورت خطا از کلمات معتبر نوشته می‌شود را تشخیص ندهد؛ مانند your به جای you’re، to به جای too، there به جای their.
  • چک‌کننده‌های گرامر می‌توانند حتی مشکل‌سازتر باشند. این برنامه‌ها با تعداد محدودی از قوانین کار می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند هر خطا را شناسایی کنند و اغلب اشتباه می‌کنند. آنها همچنین توضیحات کاملی برای کمک به شما در درک اینکه چرا یک جمله باید تجدیدنظر شود، ارائه نمی‌کنند. اگر می‌خواهید از این چک‌کننده‌های گرامر برای شناسایی جملات نیاز به بازبینی استفاده کنید، باید قدرت تشخیص صحت نیاز به بازبینی آن را داشته باشید.
  • پروف ریدینگ را معمولاً برای یک نوع خطا در یک زمان انجام دهید. اگر سعی کنید خیلی چیزها را به طور همزمان شناسایی و اصلاح کنید، ممکن است تمرکز خود را از دست بدهید و بعضی خطاها از چشمان شما دور بماند. اگر فقط به علائم نگارشی بپردازید و بعد غلط‌های املایی را پیدا کنید، تشخیص خطاهای گرامری در مرحله آخر راحت‌تر خواهد شد. باید توجه داشت هر تاکتیکی که برای شما خوب عمل می‌کند و برای افراد دیگر مؤثر نباشد.
  • جمله را آهسته و کلمه کلمه بخوانید. سعی کنید با صدای بلند بخوانید که شما را مجبور به گفتن هر کلمه می‌کند و همچنین به شما امکان می‌دهد صدای کلمات را با هم بشنوید. وقتی بی صدا یا خیلی سریع مطالعه می‌کنید، ممکن است از اشتباهات بگذرید.
  • جملات را جدا کنید. این تکنیک دیگری است که به شما کمک می‌کند تا هر جمله را با دقت بخوانید. می‌توانید این کار را با enter زدن به راحتی انجام دهید و بعد از بازخوانی به حالت اولش بازگردانید. اگر با یک کپی چاپ شده کار می‌کنید، سعی کنید از یک شی مات مانند خط کش یا یک تکه کاغذ برای جداسازی خطی که روی آن کار می‌کنید استفاده کنید.
  • در نسخه چاپی یک دایره دور هر علامت نگارشی بکشید. این شما را مجبور می‌کند که به هر یک نگاه کنید و از خود بپرسید که آیا علامت‌گذاری درست است یا خیر.
  • مقاله را به طور معکوس بخوانید. این تکنیک برای بررسی املا مفید است. با آخرین کلمه در صفحه آخر شروع کنید و راه خود را به ابتدا بازگردانید و هر کلمه را جداگانه بخوانید. از آنجایی که محتوا، علائم نگارشی و دستور زبان هیچ معنایی ندارند، تمرکز شما کاملاً روی املای هر کلمه خواهد بود. همچنین می‌توانید برای بررسی دستور زبان، جمله به جمله را به طور معکوس بخوانید. این به شما کمک می‌کند تا حواس شما با مسائل محتوا پرت نشود.
  • پروف ریدینگ یک فرآیند یادگیری است. شما فقط به دنبال خطاهایی که تشخیص می‌دهید نیستید. شما در عین حال در حال یادگیری تشخیص و تصحیح خطاهای جدید هستید. اینجاست که کتاب‌های راهنما و فرهنگ‌های لغت مفید واقع می‌شوند تا برای اطمینان از صحت کلمات بتوانید از آنها استفاده کنید.
  • شاید بی‌خبری خوش خبری باشد اما از شما ویراستار بهتری نخواهد ساخت. شما اغلب چیزهایی را پیدا می‌کنید که به نظر شما کاملاً درست نیستند، اما ممکن است کاملاً مطمئن نباشید که چه چیزی اشتباه است. به نظر می‌رسد کلمه‌ای ممکن است غلط املایی داشته باشد، اما غلط‌گیر املا آن را پیدا نکرده است. شما فکر می‌کنید که بین دو کلمه به کاما نیاز دارید، اما مطمئن نیستید که چرا. آیا باید به جای which از that استفاده کنید؟ اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، آن را جستجو کنید.
  • فرایند پروف ریدینگ وقتی به طور کارآمد انجام می‌شود که شم یا راهبرد سیستماتیک داشته باشید. شما به عنوان نویسنده کم کم درمی‌یابید چه بخش‌هایی از نوشتار شما معمولاً دچار خطا می‌شوند و به دنبال خطا در آن بخش می‌روید. داشتن یک روش درست برای یافتن خطاها به شما کمک می‌کند تا در حین تهیه پیش‌نویس مقاله بیشتر روی توسعه ایده‌های خود تمرکز کنید.

 

بیست مورد از رایج‌ترین خطاهای پروف ریدینگ

 

  1. قرار نگرفتن کاما بعد از عبارات مقدماتی
  2. مراجع ضمیر مبهم
  3. قرار نگرفتن کاما در جمله‌های مرکب
  4. کلمات اشتباه
  5. قرار نگرفتن کاما یا کاماها با عناصر غیر ضروری
  6. استفاده از افعال اشتباه
  7. استفاده از حرف اضافه اشتباه
  8. کاما اسپلایس: نوع خاصی از اشتباه کاما است و زمانی اتفاق می‌افتد که از کاما برای پیوستن به دو جمله مستقل استفاده می‌کنید.
  9. عدم استفاده یا استفاده نادرست آپستروف‌های ملکی
  10. جابجایی‌های غیر ضروری در زمان
  11. جابجایی‌های غیر ضروری در ضمایر
  12. جمله جزء یا ناقص
  13. استفاده اشتباه از زمان یا فعل
  14. عدم تطابق فاعل و فعل
  15. قرار نگرفتن کاما بین دو آیتم آخر در یک سری عبارت
  16. عدم تطابق بین پیشوندها و پسوندها
  17. کاما(های) غیر ضروری با عناصر محدود کننده یا ضروری
  18. عدم استفاده از هیچ نوع نقطه‌گذاری در جمله
  19. استفاده از توصیف کننده معلق یا dangling modifiers
  20. عدم استفاده صحیح از ضمیر مثل its/it's

 

همانطور که می‌بینید، ویرایش و پروف ریدینگ دو مرحله متفاوت از تهیه مقاله است. هر نویسنده پس از پایان نوشتن اولین پیش‌نویس مقاله، به فرایند ویرایش و پروف ریدینگ توجه زیادی می‌کند و برای اینکار معمولاً از سرویس‌های ویرایش آنلاین استفاده می‌کند. با این حال، برای اینکه بتوانید افکار خود را به طور واضح و منسجم بیان کنید، مهم است که ویراستار شما با حوزه کاری شما نیز آشنا باشد.

 

طبق تعریف، پروف ریدینگ یک بررسی سطحی است که به عنوان بررسی نهایی روی یک متن یا مقاله انجام می‌شود. شخصی که پروف ریدینگ را انجام دهد به دنبال غلط‌های املایی، نشانه‌های نگارشی نادرست/از دست رفته، ناهماهنگی‌ها (متن و عددی) و غیره می‌گردد. از سوی دیگر، ویرایش، مسائلی مانند ساخت جمله و وضوح زبان را اصلاح می‌کند. ویرایش کامل به بهبود خوانایی، وضوح و لحن متن کمک می‌کند. یک ویراستار نوشته های شما را یک دست و روان می‌کند.

 

جدول زیر تفاوت‌های اصلی بین پروف ریدینگ و ویرایش را فهرست می‌کند:

پروف ریدینگ

ویرایش

روی پیش‌نویس نهایی متن انجام می‌شود.

روی اولین پیش‌نویس متن اجرا می‌شود و تا نهایی شدن پیش‌نویس ادامه می‌یابد.

ایرادات سطحی برطرف می‌شود.

ویژگی‌های اصلی نوشتاری بررسی می‌شود.

تعاریف منسجم و پذیرفته شده جهانی بررسی می‌شود.

تعاریف با توجه به دامنه ویرایش متفاوت است.

غلط املایی، اشتباهات گرامری و نقطه‌گذاری، ناهماهنگی، خطاهای قالب‌بندی و غیره را حذف می‌کند.

با ایجاد تغییرات، وضوح، خوانایی و روانی زبان را تقویت می‌کند.

شامل کاهش تعداد کلمات نمی‌شود.

درصورت نیاز، شامل کاهش تعداد کلمات می‌شود.

خطاهای نوشتاری رو از بین می‌برد.

کیفیت کلی نوشتار را بهبود می‌دهد.

نیاز چندانی به همکاری ویراستار و نویسنده ندارد.

این کار مشارکتی است و نیاز به همکاری ویراستار و نویسنده دارد.

نسبت به ویرایش زمان کمتری می‌برد.

نیاز به زمان بیشتری دارد.

 

چه زمانی باید از خدمات ویرایش استفاده کنیم؟

 

زمانی که متن مقاله تخصصی خود را نوشتید و فکر می‌کنید که نوشتار آن نیاز به تجدیدنظرهای اساسی در زمینه وضوح، خوانایی و روانی دارد، باید مقاله خود را ویرایش نمایید.

 

چه زمانی باید از خدمات پروف ریدینگ استفاده کنیم؟

 

وقتی که شما نوشتار مقاله تخصصی خود را به پایان رساندید و از زبان و ساختار نوشته خود اطمینان لازم را دارید می‌توانید از خدمات پروف ریدینگ استفاده نمایید تا غلط املایی، اشتباهات تایپی و خطاهای نقطه‌گذاری آن حذف شده و تحت بررسی اولیه دستور زبان قرار بگیرد. به عبارتی، وقتی که مقاله نوشته شده شما ویرایش شد، در مرحله آخر می‌توانید از خدمات پروف ریدینگ بهره ببرید.

 

کلام آخر

 

ویرایش می‌تواند شامل پروف ریدینگ باشد اما پروف ریدینگ شامل ویرایش نمی‌شود. با این حال هر دو باعث بهبود کیفیت متن می‌شوند. در حال حاضر، مؤسسات زیادی خدمات پروف ریدینگ ارائه می‌کنند، اما ما در سایت برناترجمه دارای چندین سال سابقه در این زمینه می‌باشیم و تعرفه‌ خدمات ترجمه و ویرایش بسیار مناسبی را در مقایسه با سایر مؤسسات معتبر ارائه می‌دهیم.

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید