تفاوت چکیده و مقدمه در مقاله دانشگاهی چیست؟

تفاوت چکیده و مقدمه در مقاله دانشگاهی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۲۹

همه ما در دوران دانشجویی به مرحله‌ای رسیدیم که می‌خواستیم نتایج تحقیقات خود را در قالب یک مقاله منتشر کنیم. با یک حس و انرژی مثبت شروع به پیش‌نویس می‌کنیم و یک آن به این فکر فرو می‌رویم که نحوه نوشتن مقاله چگونه است؟ آیا چکیده و مقدمه یکسان است؟ یا محتوای هر دو بخش از چه نظر متفاوت است؟

 

عدم آشنایی با مراحل نوشتن مقاله در انواع نگارش آکادمیک، معضلی است که محققان تازه‌کار در حین نگارش اولین نسخه پیش‌نویس خود با آن مواجه هستند. چکیده مقاله شبیه خلاصه تحقیق است با این تفاوت که مختصرتر و مستقیم‌تر است. در حالی که بخش مقدمه مقاله شما مفصل‌تر است و بیان می‌کند که چرا مطالعه خود را انجام دادید، چه چیزی را می‌خواستید انجام دهید، و فرضیه شما چیست.

 

این مقاله به ما امکان می‌دهد تا در مورد تفاوت بین چکیده و مقدمه بیشتر بیاموزیم و یک برنامه ریزی برای نگارش مقاله داشته باشیم.

 

چکیده برای مقاله پژوهشی چیست؟

 

یک چکیده بدون اینکه خواننده مجبور باشد کل مقاله را بخواند، شرح واضحی از مطالعه تحقیقاتی شما و نتایج آن را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. جزئیات یک مطالعه، مانند روش‌ها و اندازه‌گیری‌های دقیق، لزوماً در چکیده ذکر نمی‌شوند. چکیده مقاله می‌تواند برای محققینی که باید صدها مقاله از رشته تحصیلی خود را بررسی کنند بسیار کاربردی است.

 

چکیده در مقالات انگلیسی یا فارسی بدون دسترسی آزاد که باید خریداری شوند از اهمیت بیشتری برخوردار است. این نوع مقالات به مقالات اوپن اکسس (open access) معروف هستند. پس از خواندن چکیده می‌توان تصمیم گرفت که آیا نیاز به خرید کل متن مقاله هست یا خیر؟ در بیشتر موارد، داوران چکیده را می‌خوانند تا تصمیم بگیرند که آیا به بررسی مقاله را ادامه دهند یا خیر؟

 

چکیده مقاله شما باید با یک پیش‌زمینه یا هدف شروع شود تا به وضوح دلیل انجام تحقیق، اهمیت آن برای رشته تحصیلی و هرگونه موانع قبلی را بیان کند. چکیده مقاله انگلیسی یا فارسی باید شامل یک نسخه بسیار مختصر از روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری‌های شما باشد، اما هیچ مرجعی نداشته باشد. باید مختصر باشد و در عین حال اطلاعات کافی را ارائه دهد تا خواننده نیازی به خواندن مقاله کامل نداشته باشد. بیشتر مجلات درخواست می‌کنند که تعداد کلمات چکیده مقاله بیش از 200 تا 250 کلمه نباشد.

 

قالب یک چکیده

 

دو قالب کلی برای چکیده مقاله وجود دارد - ساختاریافته و بدون ساختار. یک چکیده ساختاریافته به خواننده کمک می‌کند تا اطلاعات مربوطه را خیلی سریع پیدا کند. این نوع چکیده، به بخش‌هایی تقسیم می‌شود که به وضوح توسط عناوین به شرح زیر تعریف شده است:

 

  • پیش‌زمینه: آخرین اطلاعات در مورد موضوع. عبارات کلیدی که علاقه را برمی‌انگیزد (به عنوان مثال، «...نقش این عامل هرگز به وضوح درک نشده است»).
  • هدف: اهداف تحقیق. این مطالعه چه چیزی را مورد بررسی قرار داد و چرا.
  • روش‌ها: شرح مختصری از مطالعه (به عنوان مثال، مطالعه گذشته‌نگر).
  • نتایج: یافته‌ها و مشاهدات.
  • نتیجه‌گیری: آیا این نتایج مورد انتظار بود؟ آیا تحقیقات بیشتری لازم است یا خیر؟

 

گاهی اوقات نویسندگان فکر می‌کنند که اگر توضیح بیشتری در بخش چکیده بدهند بهتر است، اما باید حواسمان به محدودیت تعداد کلمات چکیده اعلام شده توسط مجله مورد نظر باشد. نکته اصلی این است که جنبه‌های مهم مطالعه را بدون به اشتراک گذاشتن جزئیات زیاد به اشتراک بگذارید تا خوانندگان مجبور نباشند کل متن را برای یافتن اطلاعات بیشتر مرور کنند.

 

چکیده بدون ساختار اغلب در زمینه‌های مطالعاتی استفاده می‌شود که در دسته‌بندی علم قرار نمی‌گیرند. این نوع چکیده‌ها بخش‌های متفاوتی ندارند. اهداف، روش‌ها و غیره در یک پاراگراف خلاصه می‌شود.

 

سعی کنید برای مقاله انگلیسی یا فارسی خود، یک چکیده جذاب تهیه کنید. مقالاتی که قبلاً در مجله مورد نظر شما منتشر شده است را مرور کنید و روند نوشتن چکیده خود را بهبود بخشید!

 

در نهایت، شما باید دستورالعمل‌های نویسنده مربوط به مجله خود را بررسی کنید. این دستورالعمل فرمت مورد نیاز و حداکثر تعداد کلمات چکیده شما را شرح می‌دهد.

 

مقدمه مقاله چیست؟

 

مقدمه شما اولین بخش از مقاله تحقیقاتی شما است و تکرار چکیده نیست. مقدمه مقاله داده‌ای در مورد روش‌ها، نتایج یا نتیجه‌گیری ارائه نمی‌دهد بلکه بیاناتش مربوط به پیش‌زمینه و دلیل نیاز به انجام تحقیق است. همچنین، فرضیه تحقیق و مسائلی که می‌خواهید حل کنید در این بخش ارائه می‌شود. مقدمه همچنین توضیح می‌دهد که آیا و چرا مطالعه شما در یک زمینه مشخص، موضوعی جدید است و چرا مهم است.

 

اغلب بهتر است که قبل از تهیه مقدمه منتظر بمانید تا بقیه مقاله تکمیل شود. این به شما کمک می‌کند تا بر روی نکات مهم متن پیش‌نویس متمرکز بمانید. مقدمه، برخلاف چکیده، باید حاوی استناد به منابع باشد و خواننده را برای خواندن باقی متن هدایت کند. نکات کلیدی برای نوشتن یک مقدمه مؤثر:

 

  • شروع: اهمیت مطالعه.
  • لحن/تن: رسمی، غیرشخصی. زمان حال.
  • محتوا: شرح مختصری از پیش‌نویس اما بدون نتیجه و نتیجه‌گیری.
  • طول: به طور کلی تا چهار پاراگراف. ممکن است بسته به دستورالعمل‌های مجله کمی متفاوت باشد.

 

با این نکات می‌توانیم بفهمهم که چگونه یه مقاله آکادمیک خوب بنویسیم؟ وقتی همه این موارد رو بررسی کردید و همه این نکات را در مقاله خود رعایت کردید، آنگاه به ارسال پیش‌نویس اقدام کنید. شما برای نوشتن چکیده یا مقدمه چه مشکلاتی داشته‌اید؟ آیا توانستید آنها را حل کنید؟ لطفاً نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید