بهترین ابزارهای بررسی و تشخیص سرقت ادبی یا پلاجیاریسم برای محققان

بهترین ابزارهای بررسی و تشخیص سرقت ادبی یا پلاجیاریسم برای محققان

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۲۴

گرچه خطاهای رایج نوشتاری از جمله خطاهای دستوری و نگارشی را می‌توان با کمک ابزارهای تصحیح و ویرایش حل کرد، اما مشکلات و عواقب مربوط به سرقت ادبی بسیار جبران‌ناپذیر است. سرقت ادبی چه عمدی چه سهوی یک اقدام غیراخلاقی محسوب می‌شود و نویسندگان، دانشجویان و محققان را بسیار نگران می‌کند. به همین خاطر، باید از ابزارهای معتبر برای بررسی و تشخیص سرقت ادبی مقاله دانشگاهی استفاده کرد.

 

مجلات مختلف در سراسر دنیا نیز از ابزارهای مختلفی برای تشخیص سرقت ادبی استفاده می‌کنند تا از هرگونه ضایع شدن حقوق افراد دیگر جلوگیری نمایند و اجازه ندهند مقاله‌ای با کپی‌برداری از مقالات منتشرشده دیگر منتشر شود.

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مسئله سرقت ادبی یا پلاجیاریسم ممکن است عمدی نباشد و گاهاً به خاطر استناد به مراجعه اشتباه یا اشاره نکردن به مراجع رخ دهد. بنابراین، لزوماً این کار عمدی و با نیت منفی انجام نمی‌شود. یکی از روش‌هایی که نویسندگان مقالات آکادمیک یا محتواهای علمی می‌توانند استفاده کنند تا سرقت ادبی متنشان را تشخیص دهند، ابزارها و ابزارهایی است که در این زمینه طراحی شده‌اند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

چرا باید از ابزارهای سرقت ادبی استفاده کرد؟

 

سرقت ادبی به نوعی یک جرمی غیرقابل بخشش است، مخصوصاً در متون آکادمیک و علمی. در صورت احراز سرقت ادبی (که به راحتی توسط ابزارهای تشخیص سرقت ادبی امکان‌پذیر است) می‌تواند منجر به به خطر انداختن اعتبار محققان در این زمینه، تعلیق یا حتی اخراج از دانشگاه مربوطه شود.

 

مقالات تحقیقاتی و هر نوع محتوای علمی نیازمند تحقیق، ایجاد ساختار مناسب و پیروی از دستورالعمل‌های مربوطه است. برخی افراد به این نکته مهم توجه نمی‌کنند و به دردسر می‌افتند. ولی سرقت ادبی عمدی نیست و می‌تواند ناشی از ناآگاهی، مدیریت ضعیف زمان، سردرگمی در مورد مفهوم سرقت ادبی باشد.

 

عملکرد ابزارهای سرقت ادبی چگونه است؟

 

ابزارهای سرقت ادبی برای بررسی و تشخیص سرقت ادبی یا پلاجیاریسم طراحی شده‌اند و با جستجو در متن تشخیص می‌دهند که کدام بخش از متن شما با متن کدام منبع منتشرشده مطابقت دارد و یا کپی‌برداری شده است.

 

ابزارهای سرقت ادبی دارای یک پایگاه داده عظیم هستند و با مقایسه جملات یک متن با منابع داده خود به شباهت‌ها پی می‌برند. بنابراین، هرچه این پایگاه داده بزرگتر باشد، بررسی سرقت ادبی صورت گرفته معتبرتر خواهد بود. ابزارهای بررسی سرقت ادبی به صورت آنلاین، آفلاین، رایگان و پولی وجود دارند.

 

ابزارهای سرقت ادبی آنلاین

 

در ابزارهای بررسی سرقت ادبی آنلاین، متن در پایگاه داده درونی به صورت آنلاین بررسی می‌شود و با استفاده از اینترنت، میزان شباهت‌ها بررسی و مشخص می‌شود. بنابراین، برای استفاده از این نوع ابزارها باید حتماً به اینترنت متصل باشید.

 

ابزارهای سرقت ادبی آفلاین

 

برای استفاده از ابزارهای بررسی سرقت ادبی آفلاین، نیازی به اتصال به اینترنت نیست و پایگاه داده به ابزار ضمیمه شده است. تنها کافی است متن مورد نظر خود را به ابزار بسپارید تا بررسی سرقت ادبی را برای شما انجام دهد.

 

ابزارهای سرقت ادبی رایگان

 

از میان ابزارهای طراحی شده برای بررسی سرقت ادبی، تعداد به صورت رایگان خدمات می‌دهد. اما باید توجه داشت که ابزارهای سرقت ادبی رایگان از اعتبار کافی برای اعتبارسنجی برخوردار نیستند. حتی ممکن است متن ارسال شده را در منبع خود ذخیره کنند و به این طریق منابع داده خود را گسترش دهند.

 

به طور کلی، ابزارهای بررسی سرقت ادبی رایگان نتایج تصادفی و غیردقیق ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید از افزارهای بررسی سرقت ادبی رایگان استفاده کنید حتماً اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در پایگاه آنها ذخیره نشود.

 

ابزارهای سرقت ادبی غیررایگان یا پولی

 

ابزارهای بررسی سرقت ادبی غیررایگان نیازمند خرید اکانت و پرداخت پول است، اما با پرداخت این هزینه، نتایج معتبر و قابل استناد دریافت خواهید کرد. بیشتر ابزارهای بررسی سرقت ادبی غیررایگان نسخه رایگان هم دارند که به خوبی نسخه پولی عمل نمی‌کند.

 

چگونه بهترین جستجوگر سرقت ادبی را انتخاب کنیم؟

 

ابزار بررسی سرقت ادبی ابزاری است که برای تشخیص کپی از محتوی منتشرشده دیگران استفاده می‌شود. با یک جستجوی ساده، تعداد زیادی ابزار بررسی سرقت ادبی یافت می‌شود. اما کدامیک از ابزارهای بررسی سرقت ادبی برای شما مناسب‌تر است؟

 

 

از مزایای این نوع ابزارها این است که به دقیق برای شما مشخص می‌کند که کدام قسمت یک جمله دارای مشابهت است. اغلب میزان شباهت کلی را به صورت درصد به شما اعلام می‌کنند. اکثر این ابزارهای بررسی سرقت ادبی معتبر محتوایی را که به اشتباه نقل شده است نیز شناسایی می‌کنند.

 

در ادامه، به سه عامل اصلی برای انتخاب یک ابزار بررسی سرقت ادبی معتبر می‌پردازیم.

 

  1. هزینه اشتراک ابزار بررسی سرقت ادبی

 

اگرچه ابزارهای بررسی سرقت ادبی رایگان زیادی به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما به اندازه ابزارهای بررسی سرقت ادبی پولی پیشرفته نیستند. ابزارهای رایگان بررسی سرقت ادبی به راحتی قابل دسترسی هستند اما در ارائه نتایج معتبر، شکست می‌خورند. در بیشتر موارد، ابزارهای بررسی سرقت ادبی رایگان محتوای سرقت شده را شناسایی نمی‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای بررسی سرقت ادبی پولی اغلب ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند بررسی املایی و دستور زبان، محاسبه امتیاز صحت سند و توانایی ادغام با وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شخص ثالث، همراه با بررسی جامع سرقت ادبی در چندین پایگاه داده ارائه می‌دهند.

 

  1. سهولت استفاده از ابزارهای بررسی سرقت ادبی

 

ابزارهای دیجیتال معمولاً کار انسان را راحت‌تر می‌کنند، اما همین ابزارها گاهی اوقات کار ما را پیچیده کنند. بنابراین، داشتن یک ابزار کاربرپسند ضروری است، به خصوص زمانی که به دنبال راهی سریع و آسان برای بررسی سرقت ادبی متن خود هستید.

 

  1. گستردگی امکانات منابع ابزارهای بررسی سرقت ادبی

 

تعیین امکانات ابزار و تناسب آن با نیاز شما بسیار مهم است. باید بررسی کنید که آیا به دنبال یک ابزار مستقل بررسی سرقت ادبی هستید یا یک مجموعه جامع‌تر از ابزارهای نوشتاری و ویرایشی؟ ویژگی‌های پیشرفته نوشتن و بهبود زبان که فراتر از تشخیص سرقت ادبی است نیز توسط برخی ابزارهای بررسی سرقت ادبی ارائه می‌شود.

 

تا اینجا متوجه شدیم که ابزارهای بررسی سرقت ادبی آنلاین در مجموع می‌توانند بهترین نتیجه را برای تشخیص سرقت ادبی ارائه دهند. همیشه سعی کنید از بهترین جستجوگر سرقت ادبی استفاده کنید و مقالات خود را اسکن کنید. در ادامه ابتدا به معرفی چند ابزار رایگان و در انتها به معرفی چند ابزار پولی معتبر می‌پردازیم.

 

  1. داپلی‌چکر (DupliChecker)

 

ابزار داپلی چکر برای بررسی سرقت ادبی

 

برای استفاده از سایت داپلی چکر، کافی است متن مورد نظر را داخل باکس قرار دهید و دکمه چک را بزنید. یکی از مزایی این نرم‌افزار این است که در هر بار بررسی می‌تواند تا هزار کلمه را چک کند، اما به هر حال از دقت بالایی برخوردار نیست. به هر حال، از ابزارهای مشابه دیگر عملکرد بهتری دارد.

 

اگر در سایت داپلی چکر ثبت‌نام کنید تا 50 بار می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید و اگر ثبت‌نام نکنید یک بار اجازه استفاده رایگان از آن را دارید. گزارشی که ارائه می‌دهد قابل دانلود است. در ابتدا، کار با این ابزار آسان است اما در ادامه کمی پیچیده می‌شود.

  1. گرامرلی (Grammarly)

 

ابزار گرامرلی برای بررسی سرقت ادبی

 

Grammarly یکی از ابزارهای مورد اعتماد دانشگاهیان است. بسیاری از دانشگاه‌های جهان به طور مرتب از ابزار بررسی سرقت ادبی گرامرلی استفاده می‌کنند. ابزار بررسی سرقت ادبی گرامرلی در عین تشخیص دقیق سرقت ادبی، یک ویرایشگر خودکار نیز هست. ابزار بررسی سرقت ادبی Grammarly پایگاه داده عظیمی از 16 میلیارد صفحه وب و پایگاه داده‌های ProQuest دارد.

 

Grammarly همچنین دست‌نوشته‌ها را از نظر اشتباهات گرامری، اشتباهات املایی متنی، افزونگی و ساختار جملات نادرست بررسی می‌کند. طرز کار ابزار بررسی سرقت ادبی Grammarly نیز بسیار آسان است. کافی است متن مورد نظر را در فضای نرم‌افزار الصاق کنید و بعد از چه دقیقه گزارش خود را تحویل بگیرید.

 

بخش‌هایی که توسط گرامرلی تشخیص داده می‌شود به رنگ سبز در می‌آید. این ابزار کاربرپسند است و محدودیتی در تعداد کاراکتر ندارد. ابزار گرامرلی با نرم‌افزار ورد سازگار است و به راحتی می‌توان متن را از گرامرلی به ورد انتقال داد. گرامرلی در کنار تشخیص سرقت ادبی، پیشنهادات ویرایش گرامری نیز می‌دهد.

 

برای نتیجه بهتر، باید از نسخه پولی گرامرلی استفاده کنید. همیشه همه پیشنهادات گرامرلی صحیح از آب در نمی‌آید.

 

  1. پرو رایتیگ اید (ProWritingAid)

 

 

ابزار بررسی سرقت ادبی پرو رایتینگ اید

 

ابزار آنلاین تشخیص سرقت ادبی ProWritingAid به بررسی سرقت ادبی در دست‌نوشته‌ها، رمان‌ها و سایر آثار ادبی کمک می‌کند. خطاهای گرامری، مشکلات سبک و بیش از 20 اشتباه زبانی مختلف را شناسایی می‌کند. ProWritingAid سرقت ادبی را مستقیماً از MS Word از طریق یک افزونه بررسی می‌کند.

 

اگر عنوان یک نویسنده، نگران اعتبار خود هستید باید از روش‌های پیشرفته تشخیص سرقت ادبی استفاده کنید تا به شما کمک کند. استفاده از این نرم‌افزار به صورت پولی است و باید خریداری شود. در مجموع اعتبار نتایج ابزار بررسی سرقت ادبی پرورایتینگ اید متوسط است.

 

  1. کیوتکست (QueText)

 

ابزار کیوتکست برای بررسی سرقت ادبی

 

ابزار بررسی سرقت ادبی کیوتکست کار بررسی سرقت ادبی را خیلی ساده انجام می‌دهد. کافی است به سایت کیوتکست مراجعه کنید و متن خود را در باکس مربوطه قرار دهید. طراحی این برنامه کاربرپسند است و میزان دقت ابزار نیست در مقایسه با موارد مشابه بالاست. می‌توان پنج بار در ماه به صورت رایگان از آن استفاده کرد.

 

ابزار بررسی سرقت ادبی کیوتکست پیشنهاداتی برای رفع سرقت ادبی نیز ارائه می‌کند. با توجه به این مزایا باید اعلام کنیم که محدودیت 500 کلمه‌ای این ابزار کمی کار را مشکل می‌کند.

 

از دیگر ابزارهای بررسی سرقت ادبی مشابه می‌توان به پلاجیوم (Plagium)، یونی‌چک (UniCheck)، وایت‌اسموک (Whitesmoke)، پلاجیاریزم‌چک (PlagiarismCheck.org)، اسمال‌سئوتولز (SmallSEOTools)، کپی‌لیکس (Copyleaks)،  وایپر (Viper)، چک‌فورپلاجیاریزم (CheckForPlagiarism)، کپی‌اسکیپ (Copyscape)، پلگ‌اسکن (PlagScan)،  دی‌ام‌سی‌ای (DMCA)، داست‌بال (Dustball)، پلگ‌ترکر (Plagtracker) و پلاجیاریزما (Plagiarisma) اشاره کرد

اما در انتها اجازه دهید شما را با یکی معتبرترین ابزارهای بررسی سرقت ادبی آنلاین و پولی آشنا کنیم که برناترجمه به آن مجهز است و خدمات بررسی سرقت ادبی را از طریق آن انجام می‌دهد.

 

ابزار بررسی سرقت ادبی آنلاین ترنیتین (Turnitin)

 

ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین

 

فرهیختگان و نویسندگانی که به دنبال گزارش بسیار معتبر و مطمئن هستند، بهتر است از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین استفاده کنند. ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین به طور گسترده توسط دانشگاهیان استفاده می‌شود و مورد تأیید مجلات بین‌المللی است.

 

ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین از پایگاه داده بسیار قوی و عظیم برخوردار است و تقریباً تمام مقالات منتشرشده در مجلات بین‌المللی در پایگاه داده این ابزار وجود دارد. بنابراین، قبل از ارسال منواسکریپت خود به یک مجله، از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که مقاله شما سرقت ادبی نداشته باشد.

 

ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین در هر بار بررسی خود در سطح اینترنت به جستجوی متون منتشرشده می‌پردازد. استفاده از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین نیازمند خرید اکانت به صورت دلاری است. اما آیا راهی وجود دارد که بتوان از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین با هزینه کمتر استفاده کرد؟

 

استفاده از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین در برناترجمه

 

همان‌طور که می‌دانید، برناترجمه علاوه بر خدمات ویرایش و پروف ریدینگ تخصصی، خدمات پارافرایز و رفع سرقت ادبی ارائه می‌دهد. برناترجمه در خدمات پارافرایز، از ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین استفاده می‌کند و اکانت آن را به صورت دلاری خریداری کرده است. ابزار بررسی سرقت ادبی ترنیتین سرقت ادبی در متن را به طور دقیق و جامع تشخیص می‌دهد.

 

قبل از ارسال مقاله‌ به مجله مورد نظر، یک گزارش ترنیتین بگیرید و خیال خود را راحت کنید. اگر نگران هزینه بالای آن هستید نگران نباشید، می‌توانید از برناترجمه بخواهید تا این کار را با هزینه پایین برای شما انجام دهد و از بخش راهنمای ثبت سفارش، راهنمایی لازم را کسب کنید.

 

کلام آخر

 

موضوع سرقت ادبی و پلاجیاریسم بسیار مهم و قابل توجه است. اگر به این موضوع بی‌توجه باشید ممکن است اعتبار شما خدشه‌دار شود. پس بهتر است مراقب سرقت ادبی باشید و به آن توجه کنید.

 

برناترجمه در کنار شماست تا هم در گزارش‌گیری ساده با شما همراه باشد و هم اگر نیاز به رفع سرقت ادبی مقاله خود دارید، کار خدمات پارافرایز تخصیصی مقاله شما را با گزارش قبل و بعد انجام می‌دهد.

 

درصد استاندارد سرقت ادبی بسته به مقررات مجلات مختلف متفاوت است و در اکثر موارد زیر 25 درصد مورد تایید قرار می گیرد.

برای درخواست گزارش بررسی سرقت ادبی، کافی است که یک سفارش پارافرایز ثبت کنید و در توضیحات قید کنید که فقط به گزارش بررسی نیاز دارم.

پس از ثبت سفارش پارافرایز، ابتدا گزارش گیری اولیه انجام میشود و سپس تعیین هزینه بر اساس مقداری از متن که نیاز به بازنویسی دارد صورت می گیرد. بازنویسی متن تا مرحله ای که به درصد استاندارد یا اعلام شده توسط شما برسد ادامه پیدا می کند و فایل بازنویسی شده به صورت ترکچنج و گزارش ترنیتین نهایی به شما تحویل داده می شود.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید