مجلات معتبر علمی برای انتشار مقاله

مجلات معتبر علمی برای انتشار مقاله

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

نحوه نگارش مقاله

در نگارش مقاله و چاپ آن یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی، سطح علمی مقاله و سنجش آن از نظر کیفیت و سطح علمی است. یک نویسنده مقاله علاوه بر داشتن تخصص در حوزه تحصیلی خود باید دانش وسیعی از مجلات، فاکتورهای مهم آن‌ها، نحوه پاسخگویی به ادیتور، نحوه سابمیت (submit) مقاله داشته باشد.

 

اکسپت و چاپ تضمینی انواع مقالات علمی و ژورنال‌های معتبر ازجمله مقاله ISI یا هر مجله دیگر مانند اسکوپوس و غیره یک هنر است و افراد باید هنر و مهارت آن را یاد بگیرند؛ زیرا یک مقاله خوب با مهارت بالا و خالی از ایراد نگارشی و گرامری است. نحوه ترجمه مقاله و نحوه نگارش مقاله از فارسی به انگلیسی یکی از مهم‌ترین قسمت چاپ مقاله است.

 

مجله ISI چیست؟

 

موسسه اطلاعات علمی یا (Institute of scientific information) به اختصار (ISI) آی اس آی، یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی است که در سال 1960 توسط یوجین گارفیلد با هدف علم سنجی و انتشار مدارک علمی ‌تاسیس شد.

 

برخی از فاکتورهای علمی مجلات از جمله ایمپکت فکتور و جی سی آر سالانه توسط موسسه آی اس آی محاسبه شده و در اختیار محققان قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید این فاکتورها برای مجلات محاسبه می‌شوند نه مقالات.

 

مقاله‌ای اس آی به مقالاتی گفته می‌شود که توسط یکی از مجلات نمایه شده توسط موسسه آی اس آی به چاپ رسیده باشد. ژورنال‌هایی که در جی سی آر (journal citiation report) ظاهر شده‌اند، به عنوان ژورنال‌های آی اس آی به حساب آمده و برای آنها ایمپکت فاکتور محاسبه شده است. در ایران تنها به تحقیقاتی بها داده می‌شود که به صورت مقاله در یک مجله معتبر به چاپ رسیده باشند. مقاله‌های علمی بر حسب مجله‌ای که در آن چاپ شده‌اند امتیاز بندی می‌شوند.

 

در کشورهای پیشرفته بر خلاف ایران، تنها معیار علمی و رتبه بندی برای مقاله‌ها چاپ شدن در مجلات آی اس آی نیست، بلکه افراد می‌توانند به طریق مختلف از جمله چاپ مقاله در سایر مجلات معتبر جهانی با ایمپکت فاکتور بالا و یا ارائه راه حل به یک مشکل جدید در حیطه تخصصی خودش، به تحقیقاتش اعتبار بخشد.

 

شاخص‌های سیستم رتبه بندی سایمگو (SClmago) چیست؟

 

سیستم رتبه بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آنها را ارزیابی و رتبه بندی ‌می‌کند. این رتبه بندی یکی از جامع‌ترین و جدید‌ترین نظام‌های رتبه بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش محور در جهان است.

 

رتبه بندی سایمگو میانگین وزنی استنادات انجام گرفته به مجلاتی که در بانک اطلاعاتی اسکوپوس (scopus) به ثبت رسیده‌اند را در بازه سه ساله در نظر می‌گیرد. سیستم رتبه بندی سایمگو با تکیه بر اینکه اطلاعات اسکوپوس و ارائه هفت شاخص، مجلات علمی را از نظر کیفیت به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند.

 

شاخص‌های سایمگو

 

  • شاخص SJR- منظور از این شاخص میانگین وزنی ارجاعات انجام گرفته به مقالات یک ژورنال است.
  • شاخص H index – در واقع ابزاری برای شناسایی محققان موفق و تاثیرگذار در یک زمینه تخصصی علمی از کسانی است که صرفا تعداد زیادی مقاله چاپ کرده‌اند. به طور مثال وقتی گفته می‌شود، اثرگذاری یک ژورنال علمی برابر با 5 است یعنی، حداقل 5 مقاله در آن چاپ شده که هر کدام 5 بار توسط محققان و مقالات مجلات دیگر مورد استناد قرار گرفته است.
  • شاخص total Docs (current year) نشان دهنده تعداد کل مقالات چاپ شده در طی یک سال در یک ژورنال است. در اینجا تمام انواع مدارک اعم از قابل استناد و غیرقابل استناد در نظر گرفته می‌شود.
  • شاخص total Docs (three year) تعداد کل مقاله‌های چاپ شده در طی سه سال گذشته در یک ژورنال؛ یعنی در سال منتخب، چه تعداد استناد توسط مدارک منتشر شده در یک نشریه در سه سال گذشته دریافت شده است.
  • شاخص total cites (3 years) منظور تعداد کل مدارک منتشر شده توسط یک نشریه در سه سال گذشته است که قابل استناد هستند.
  • شاخص تعداد مقالات قابل استناد در سه سال گذشته (citable Docs (year)): تعداد کل مطالب قابل استناد که از سه سال پیش از سال انتخابی در نشریه منتشر شده‌اند.
  • شاخص cites/doc (2 years) میانگین تعداد استنادها به هر مدرک دریک دوره دو ساله است.
  • شاخص منابع به مقاله Ref/Doc (year) میانگین تعداد منابع کتابشناسی به ازای هر مقاله در سال منتخب.
  • شاخص total refs کلیه منابع کتابشناختی دریک نشریه در دوره زمانی انتخاب شده را شامل می‌شود.
  • شاخص ref/Doc میانگین تعداد منابع به ازای هر مدرک در سال انتخاب شده را نشان می‌دهد.

 

مقالات خود را برای ترجمه و چاپ در مجلات معتبر خارجی با خیال راحت به سایت برناترجمه بسپارید.

 

اهمیت چاپ مقاله در نشریات خارجی

 

مقالات از مهم‌ترین و بهترین روش انتقال مفاهیم عملی بین اعضای مختلف جوامع علمی هستند. زمانی که یک مقاله در نشریه‌ای خارجی چاپ می‌شود، نه تنها باعث انتشار علم می‌شود بلکه امکان سرمایه گذاری برای پژوهشگر را فراهم ‌می‌کند. پژوهشگران و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، با وجود نشریه و ارائه مقالات معتبر، صلاحیت و شایستگی خود را به اثبات می‌رسانند.

 

انواع مقالات معتبر

 

مقالات علمی و معتبر از نظر اعتبار ژورنال‌هایی که در آنها چاپ می‌شوند در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. پایگاه علمی‌تامسون رویترز با نام ISI و پایگاه علمی الزیویر (Elsevier) با نام اسکوپوس دو نهاد مستقل، معتبر و فعال در حوزه چاپ مقاله و نشر پژوهش‌های علمی ‌دانشمندان جهان هستند. در واقع مقالات تحت پوشش تامسون رویترز با عنوان مقاله‌ای اس آی و مقاله تحت پوشش موسسه علمی الزیویر با عنوان اسکوپوس شناخته می‌شوند.

 

اعتبار ژورنال‌ها و نشریات خارجی که تحت نظر این دو موسسه علمی چاپ می‌شوند با هم متفاوتند. مجله‌های معدودی به علت ایمپکت فکتور بالاتر، شهرت بیشتری دارند. ممکن است چاپ مقاله در برخی از ژورنال‌های ISI ساده‌تر از برخی از ژورنال‌های اسکوپوس باشد و یا برعکس. ایمپکت فکتور یا IF معیار اعتبارسنجی مجله‌های ISI است که تعداد ارجاعات انجام گرفته به مقالات یک ژورنال را به تعداد کل مقالات چاپ شده در همان ژورنال در طی دو سال گذشته نشان می‌دهند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید