اهمیت صفحه‌آرایی در ترجمه

اهمیت صفحه‌آرایی در ترجمه

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

ترجمه و صفحه‌آرایی از رایج‌ترین خدماتی هستند که شرکت‌های مختلف درخواست می‌کنند. اهمیت ترجمه که واضح است، اما گاهی صفحه‌آرایی را نادیده می‌گیرند. به همین خاطر می‌خواهیم بگوییم که صفحه‌آرایی چیست و چه قایده‌هایی برای شما دارد. درواقع، این دو کار ترجمه و صفحه‌آرایی لازم و ملزوم همدیگر هستند.

 

صفحه‌آرایی متن چیست؟

 

اساساً ایجاد بهترین قالب نهایی برای متن ترجمه‌شده و انجام ویرایش و روخوانی است. کاری است که جنبه‌های مختلفی را دربر دارد، مانند: فونت، عناصر بصری که در هر صفحه قرار می‌گیرند و غیره. برای انجام این کار معیارهای زیادی مثل اندازه‌ی فونت، فضا و غیره باید در نظر گرفته شوند. ما باید به خواننده و اینکه متن نهایی چه شکلی می‌شود فکر کنیم. متن نهایی باید جالب و جذاب و خواندنش راحت باشد. متن اصلی باید معیار بوده و شرایط و قوانین تعیین‌شده توسط مشتری در آن رعایت شود. همه‌چیز را می‌توان قالب‌بندی کرد: کتاب‌ها، مجله‌ها، خبرنامه‌ها و غیره. ایده‌ی اصلی یکی است: خواندن را بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر کنیم.

 

چرا باید به صفحه‌آرایی توجه کنیم؟

 

گرچه صفحه‌آرایی صرفاً یک کار زیبایی‌شناخنی به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که اگر متنی طرح و قالب خوبی داشته باشد، کاربردی‌تر و راحت‌تر خوانده می‌شود. به همین دلیل صفحه‌آرایی یک کار ضروری است. در ادامه چند مورد از دلایل صفحه‌آرایی را آورده‌ایم:

 

  • برای یک متن نمی‌توان هر فونتی را به کار برد. هنگام انتخاب فونت، برخی ممکن است تیره‌تر و بعضی روشن‌تر به نظر برسند. هرکدام با سبک و زیبایی‌شناختی خاصی مطابقت دارند. بنابراین، در هر پروژه‌ی صفحه‌آرایی، فونت مناسب آن متن انتخاب می‌شود.
  • یک متن نامرتب. هیچ چیز زشت‌تر از یک متن نامرتب با قالب‌بندی ضعیف نیست. گاهی پاراگراف‌ها قطع می‌شوند، یکی بلندتر یا بیشتر از دیگری است و تورفتگی‌ها نامنظم است. این نوع مشکلات بسیار جدی بوده و از نظر بصری خواننده را از متن دور می‌کنند. خواننده بیشتر روی چیز دیگری متمرکز خواهد شد. فرستادن متن ترجمه‌شده برای چاپ کافی نیست، بلکه باید آن را بدرستی طراحی کرده و آماده کنید تا بتوان آن را به شکل منسجم و با ساختار خاص خواند. صفحه‌آرایی برای رسیدن به همین منظور انجام می‌شود.
  • انجام ندادن صفحه‌آرایی باعث از دست رقتن سرمایه‌ی قابل‌توجهی می‌شود. اگر شرکتی برای جمع‌آوری و ترجمه‌ یک متن پولی بپردازد ولی صفحه‌آرایی و چیدمان آن ضعیف باشد، پولش را هدر داده است. چرا؟ چون یا خوانده نمی‌شود و یا به مزاق خواننده خوش نخواهد آمد. بنابراین، پیام اصلی متن یا نادیده گرفته می‌شود و یا آنچنان که باید گل نمی‌کند.

 

مزایای صفحه‌آرایی متن

 

صفحه‌آرایی دقیق برای یک مشتری و یا یک شرکت چه مزایایی خواهد داشت؟

 

  • ارائه‌ واضح‌تر. چه کتاب باشد یا یک جزوه‌ کوچک، اطمینان از سازماندهی درست اطلاعات باعث جذب راحت‌تر آن می‌شود. راهنمایی خواننده در لابلای متن و ارائه‌ی زیباتر آن بازده و کارایی خواننده را بهتر خواهد کرد. درنتیجه، بیشتر احتمال دارد که خواننده تمام متن را بخواند.
  • ایجاد یک تصور بهتر از کار و برند شما. هرچیزی که می‌خواهید چاپ کنید، صفحه‌آرایی آن نشان می‌دهد که شما چقدر مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای هستید. در نهایت، هرچیزی که به ظاهر و قالب کار شما مربوط می‌شود نشان می‌دهد که شما چقدر کارتان را درست انجام می‌دهید. دیگران متوجه تلاش شما در انجام کار می‌شوند و همین تصویر بهتری از نام و برند شما را نمایش می‌دهد.
  • توجه خوانندگان خود را بهتر جذب می‌کنید. با اجتناب از اشتباهات مانع حواس‌پرتی خواننده می‌شوید. یک ساختار خوب و راهنمای ساده این است که چگونه توجه آنها را جلب کنید. استفاده از فونت‌های پررنگ، واضح و جذاب با سایز مناسب به شما کمک می‌کند همیشه توجه مخاطبان خود را حفظ کنید.
  • می‌توانید به تاثیر دلخواه برسید. چه چیزی را دارید صفحه‌آرایی می‌کنید و چرا؟ یک جزوه‌ تحقیقاتی است که باید توجه مخاطب را از همان ابتدای کار جلب کند؟ یا متنی با دستورالعمل‌ها و قوانینی که خوانندگان باید آن را به وضوح درک کنند؟ هدف هرچه که باشد، داشتن یک صفحه‌آرایی خوب به شما در رسیدن به آن کمک می‌کند. پس از صفحه‌آرایی برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرید.

 

ما بعنوان یک شرکت ترجمه و صفحه‌آرایی، اهمیت هر دو جنبه‌ متون شما را درک می‌کنیم. به همین دلیل است که خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهیم تا بتوانیم بدون اشتباه و عقب‌گرد به اهداف خود برسیم. شما هم به خدمات صفحه‌آرایی نیاز دارید؟ برناترجمه می‌تواند کار شما را راه بیاندازد. با ما تماس بگیرید تا بتوانیم با هم کار کنیم.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید