چند اصطلاح مالی جدید که باید بدانید

چند اصطلاح مالی جدید که باید بدانید

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

دنیای بانکداری و سرمایه‌گذاری در حال رشد است، به همین دلیل اصطلاحات مالی جدیدی پدیدار شده‌اند. اگر شما به اقتصاد و رشته حسابداری علاقه‌مندید، مفاهیمی عنوان خواهد شد که برای شما جذاب خواهد بود. آن‌ها را بخوانید تا به‌روز شوید.

 

مفاهیم مهم امور مالی که شما باید بدانید

 

10 اصطلاح که باید بدانید تا در مسائل اقتصادی به روز باشید.

 

بانکداری الکترونیک (بانکداری آنلاین online banking): پایگاه آنلاین نهاد بانکداری که به شما اجازه می‌دهد از کامپیوتر یا موبایل به‌وسیله اینترنت عملیات بانکی را که قبلاً در اداره یا شعبه انجام می‌شد را پیش ببرید. برای مثال انتقال، تغییر آدرس، باز کردن حساب سپرده، پرداخت حقوق کارکنان و رسیدها.

 

بلو چیپ، (به انگلیسی: blue chip): این کلمه در دنیای بازار سهام اشاره به یک شرکت بزرگ و بادوام دارد که نقدینگی اقتصادی خوبی را ارائه می‌دهد. یعنی هر وقت که شما بخواهید سهام آن‌ شرکت‌ها را بخرید، آن سهام امن است.

 

برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا Brexit): این عنوان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره دارد. این مسئله در حال حاضر به تبعات اقتصادی و مالی این تصمیم در بریتانیا مربوط است. دیکشنری کالینس این اصطلاح را در مجموعه کلمات خود وارد کرده است.

 

کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی (Crowdfunding): روش مدرن مالی برای تامین مالی و شروع یک پروژه جدید بدون کمک گرفتن از بانک‌ها یا اعتبارات موجود. اگر افراد ناشناس به طرح پیشنهادی شما علاقه‌مند شوند، می‌توانند با مقادیر کمی از پول در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. در عوض آن‌ها زمانی که شرکت رشد کرد و بالا آمد، امتیاز دریافت می‌کنند.

 

اوراق قرضه با ریسک بالا (Junk bonds): یعنی اوراق قرضه بنجل. اوراقی هستند که به‌وسیله دولت و نهادهای خصوصی منتشر می‌شوند و ریسک بالایی را به همراه دارند. بعضی از تاجران سهام آن‌ها را زمانی که ارزش کمی دارند می‌خرند تا از بالا رفتن ارزش آن‌ها در آینده سود کنند.

 

تسهیلات مبادله چندجانبه (MiFID and MiFID-II): مجموعه قوانینی که هدفشان تضمین عملکرد خوب موجودیت بانک‌ها و واسطه‌ها است. آن‌ها از مشتریانی حمایت می‌کنند که قراردادی در چهارچوب اتحادیه اروپا، برای برنامه‌های مالی دارند (وام، سهام، تسهیلات، سپرده، طرح‌های مستمری بازنشستگان و...)

 

نینجاز (Ninjas): این کلمه ژاپنی به معنی بدون درآمد، بدون کار و بدون سرمایه (بدون ضامن) است. این کلمه به افرادی اشاره دارد که استخدام نیستند یا درآمد ثابت یا ضامنی ندارند. بانک‌ها به آن‌ها وام‌های آسان پرداخت می‌کنند قبل از اینکه به مرحله بحرانی برسند. فراموش نکنید که این اعتبارات یکی از دلایل به وجود آمدن بحران اقتصادی است.

 

تله فقر (Poverty trap): به کشوری گفته می‌شود که میلیون‌ها جمعیت دارد و در دام فقر افتاده و این به دلیل نبود کار یا کافی نبودن کار برای یک زندگی خوب و با کیفیت است. در کشورهای انگلیسی ‌زبان به افرادی که به کمک دولت احتیاج دارند گفته می‌شود.

 

استارت آپ (Startup): به دو مسئله اشاره دارد. از یک‌طرف به هزینه‌های اولیه یک پروژه؛ از طرف دیگر، اغلب به کسب‌وکارهای کوچکی که به‌تازگی به راه افتاده‌اند اشاره دارد.

 

وام درجه‌دو (Subprime): وام‌های مسکن یا وام‌هایی با ریسک بالا هستند که با میزان سود بالا به افرادی داده می‌شوند که توانایی اقتصادی پایینی دارند.

 

کنجکاو شدید؟ اگر این‌ اصطلاحات برایتان جالب بود، وبلاگ ما را دنبال کنید، پست‌های تازه‌تری مثل همین پیدا خواهید کرد. حالا شما ده عنوان مربوط به امور مالی دارید که می‌توانید به کلماتتان اضافه کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید