چگونه تعداد واژگان یک مقاله را به سبک حرفه‌ای کاهش دهیم؟

چگونه تعداد واژگان یک مقاله را به سبک حرفه‌ای کاهش دهیم؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

«نوشتن آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمات اضافی را خط بزنید.» – مارک تواین

 

سرانجام، نگارش مقاله خود را به پایان رساندید! پس از ماه‌ها گذراندن وقت در بایگانی‌ها یا گردآوری دقیق داده‌ها از مجموعه‌ای از آزمایش‌های دشوار, برنامه ریزی برای نگارش مقاله، بالاخره موفق به تکمیل پیش‌نویس مقاله‌ و انواع نگارش آکادمیک خود شده‌اید. با این حال، دستورالعمل‌های نویسندگان را برای مجله‌ی هدف خود باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که شاهکار شما از حداکثر تعداد واژگان مجاز فراتر رفته است و تنها یک هفته برای انجام تمام اصلاحات لازم قبل از شروع ترم زمان دارید.

 

ناامید نشوید! پیش‌نویس مقاله‌‌هایی که برای انتشار نیاز به خلاصه‌سازی دارند، مشکلی رایج هستند و راه‌حل‌های متنوعی برای آن وجود دارد. این مسئله به ویژه در ویرایش چکیده‌ مقاله، ویرایش مجلات و ارائه‌ی مقالات کنفرانس شایع است. همچنین، اگر متن خود را برای ترجمه ارسال کرده‌اید، تعداد واژگان بیش از حد انتظار می‌تواند دردسر بزرگی باشد.

 

کلید حذف: بهترین دوست شما در ویرایش تخصصی

 

نگران نباشید. شاید پاسخ به متون بسیار طولانی درست جلوی شما باشد: کلید حذف. این شاید به نظر ساده‌انگاری بیاید، اما به زودی کلید حذف به بهترین دوست شما تبدیل خواهد شد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما جهت یافتن شهامت و البته دقت برای استفاده از کلید حذف (Backspace) ارائه شده است. درست مانند مبارزی که برای رسیدن به وزن ایده‌آل قبل از یک مسابقه‌ی مهم عرق می‌ریزد و خود را گرسنه نگه می‌دارد، متن شما نیز با دستیابی به کاهش قابل توجه واژه، چابک و مؤثر خواهد شد.

 

با کلمات کمتر، حرف بیشتری بزنید

 

اگر تعداد واژگان متن شما فقط کمی از حداکثر مجاز فراتر رفته است، آسان‌ترین روش بازنگری دقیق آن است. صفات غیرضروری را حذف کنید. بخش‌هایی از متن را که پروتکل‌ها یا توضیحات طولانی ارائه می‌دهند با ارجاع به منابعی که قبلاً این توضیحات را ارائه داده‌اند، خلاصه کنید. جملات مجاوری را که دارای یک موضوع مشترک هستند، ترکیب کنید یا یکی از دو جمله را به گزاره‌ی وابسته از جمله‌ی دیگر تبدیل کنید.

 

ویراستاران متخصص معمولاً می‌توانند با استفاده از چنین رویکردهایی، به راحتی تعداد واژگان اکثر متون را تا ۱۰ درصد کاهش دهند. با این حال، کاهش بیشتر تعداد واژگان مستلزم مشارکت نویسندگان برای تعیین اینکه چه چیزی حیاتی است و چه چیزی را می‌توان حذف کرد، می‌باشد.

 

رهایش کنید

 

گاهی اوقات متون آکادمیک بسیار طولانی هستند. در چنین مواقعی، نخستین نکته‌ی مهم آن است که به خاطر بسپارید مقالات علمی، نوشته‌هایی روی لوح سنگی نیستند که تغییرناپذیر باشند. احتمالاً می‌توانید بدون خدشه‌دار کردن ایده‌های اصلی خود، متن را بازآرایی و خلاصه‌سازی کنید. بنابراین، اولین گام برای رسیدن به محدودیت تعداد کلمات ساده است: رهایش کنید.

 

هنگامی که تردید دارید، حذف‌ها را با استفاده از قابلیت «ردیابی تغییرات» در نرم‌افزار Microsoft Word انجام دهید. سعی کنید هر عنصری را که برای استدلال شما ضروری نیست، حذف کنید و ببینید آیا ایده‌هایتان همچنان قوت خود را حفظ می‌کنند. اگر چنین نیست، متن اصلی همچنان در دسترس شما خواهد بود و می‌توانید دوباره تلاش کنید.

 

اکنون احساس جدایی سالمی از متن خود دارید؟ عالی است. گام بعدی یافتن بخش‌های زائد حین ویرایش نهایی پیش‌نویس مقاله است. اگر جمله‌ای صرفاً تکرارکننده‌ی جمله‌ پیشین باشد، آن را حذف کنید. اگر مفهومی را توضیح می‌دهید که اغلب مخاطبان مورد نظر شما از پیش با آن آشنا هستند، آن را حذف کنید. آیا پاراگرافی در متن وجود دارد که مشکلی دارد و نمی‌توانید به درستی آن را تشخیص دهید؟ آن را حذف کنید.

 

تا رسیدن به هدف نهایی تعداد کلمات، باید ضرورت تک تک کلمات و جملات را به دقت بررسی کنید. به طور مشابه، باید اطمینان حاصل کنید که هر موضوع مورد بحث، به پیشبرد محتوای کل پیش‌نویس مقاله کمک می‌کند. یک پیش‌نویس متمرکز که از تکرار غیرضروری مباحث قدیمی پرهیز می‌کند، می‌تواند به محدودیت تعداد کلمات برسد و در عین حال، متنی با ارزش‌گذاری بیشتر برای حوزه‌ی تخصصی شما شود. (مقالات کوتاه‌تر، ارجاعات بیشتری دریافت می‌کنند.)

 

اقدامات قاطع برای رسیدن به محدودیت تعداد کلمات

 

اگر پیش‌نویس شما همچنان طولانی است، ناامید نشوید! در اینجا سه رویکرد نهایی برای انتشار زودهنگام پیش‌نویس حجیم شما وجود دارد:

 

  • دو مقاله به جای یک مقاله: اگر دست‌نوشته‌ی شما طیف وسیعی از دانش را پوشش می‌دهد یا شامل تعداد قابل توجهی از استدلال‌ها و تحلیل‌ها است، می‌توانید متن خود را به دو مقاله تقسیم کنید. در دنیای علمی امروزی که به انتشار یا نابودی شهرت نویسندگان گره خورده است، داشتن یک دست‌نوشته‌ی اضافی برای ارسال به مجلات هرگز ضرری ندارد.
  • کاهش ارجاعات: مقاله‌ای با ارجاعات مناسب، نشان‌دهنده‌ی پژوهش علمی باکیفیت است. اما گاهی اوقات، ارجاعات می‌توانند بیش از حد مورد نیاز باشند. اگر متن شما بیش از حد طولانی است، سعی کنید ارجاعات کم‌اهمیت‌تر را حذف کنید. (توجه داشته باشید که بسیاری از مجلات، منابع ارجاعی را در شمارش طول متن لحاظ نمی‌کنند، بنابراین این رویکرد همیشه کارآمد نیست.)
  • درخواست استثناء: اگر پیش‌نویس شما تا حد ممکن فشرده شده است، اما همچنان از محدودیت تعداد کلمات فراتر می‌رود، همیشه یک راه حل نهایی وجود دارد. می‌توانید از سردبیر مجله درخواست استثناء از محدودیت تعداد کلمات کنید. هر چه به محدودیت تعداد کلمات نزدیک‌تر باشید و اثر شما تناسب بیشتری با مجله داشته باشد، احتمال دریافت پاسخ مثبت بیشتر خواهد بود. گذشته از آن، درخواست کردن هرگز ضرری ندارد.

 

حالا می‌بینید که آنقدر هم سخت نبود، درست است؟ بهترین بخش ماجرا این است که کاری غیرممکن را انجام داده‌اید – توانسته‌اید همان مطلب را با کلمات کمتر منتقل کنید. حالا تصور کنید چند نفر دیگر نوشته‌های شما را خواهند خواند، چرا که با استفاده‌ی هوشمندانه از کلید حذف و چند ترفند دیگر، توانسته‌اید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از وقت آن‌ها را صرفه‌جویی کنید. همان‌طور که می‌بینید، ما توانستیم درست زیر محدودیت ۱۰۰۰ کلمه‌ای وبلاگ خود باقی بمانیم!

 

اما اگر باز هم فرصت کافی برای اینکار ندارید و همچنان تردید دارید که بتوانید از پس آن بربیایید ما هستیم تا به شما کمک کنیم. ویراستاران متخصص در برناترجمه با خدمات ویرایش و ترجمه پایان نامه، می‌توانند با خلاصه سازی متن شما و بدون حذف بخشی از مقاله، تعداد کلمات مقاله شما را کاهش دهند. برای تعیین قیمت و زمان به صورت رایگان، ثبت سفارش نمایید تا کمتر از 15 دقیقه، پیش فاکتور خود را دریافت نمایید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطلب مرتبط

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

تعیین کیفیت متن ترجمه شده

با ما گفتگو کنید